رد کردن افسانه های یائسگی


دکتر لیزبث چانگ-1علیرغم اینکه یک مرحله طبیعی در زندگی یک زن است، تصورات غلط زیادی در مورد یائسگی وجود دارد. دکتر لیزبث چانگ، متخصص زنان و زایمان با گروه پزشکی دیگنیتی سلامت – نورتریج، افسانه های رایج یائسگی را در زیر رد می کند.

برای اکثر زنان، یائسگی با پایان قاعدگی منظم ماهانه مشخص می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، سه مرحله یائسگی وجود دارد:

  • قبل از یائسگی سال ها قبل از یائسگی رخ می دهد و با تغییرات هورمونی مشخص می شود که بر چرخه های قاعدگی منظم تأثیر می گذارد و ممکن است علائمی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی و خشکی واژن را ایجاد کند.
  • یائسگی زمانی شروع می شود که یک زن به دلیل 12 ماه متوالی قاعدگی را متوقف کند.
  • یائسه شدن پس از رسیدن به یائسگی رخ می دهد، علائم شروع به کاهش می کند و دوره زندگی پس از پایان دوره قاعدگی زن را مشخص می کند.

افسانه: اولین علامت یائسگی گرگرفتگی است
برای اکثر زنان، اولین علامت پیش از یائسگی، نامنظم بودن یا تغییر در قاعدگی و تغییرات خلقی است. گرگرفتگی ممکن است در دوران پیش از یائسگی اتفاق بیفتد، اما اغلب در حوالی یائسگی زمانی که قاعدگی شما به طور کامل به مدت 12 ماه متوقف شده و ممکن است در چند سال اول پس از یائسگی ادامه یابد، گزارش می شود.

افسانه: علائم فقط فیزیکی هستند
در حالی که علائم فیزیکی وجود دارد، یائسگی همچنین می تواند باعث تغییرات خلقی و اختلالات خواب شود که می تواند بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی می تواند باعث نوسانات خلقی، تحریک پذیری و اضطراب شود.

افسانه: یائسگی از 50 سالگی شروع می شود
طبق CDC، متوسط ​​سن یائسگی 45 تا 55 سالگی است، اما می تواند از 40 تا 60 سالگی متفاوت باشد. شما می توانید یائسگی را از اواخر دهه 30 تا اوایل 60 سالگی شروع کنید، اما تا زمانی که 12 ماه کامل پریود نشده باشید، رسماً در یائسگی نیستید.

افسانه: علائم فقط چند سال طول می کشد
انتقال یائسگی معمولاً حدود هفت سال طول می کشد، اما می تواند تا 14 سال نیز طول بکشد. مدت زمانی که زنان علائم را تجربه می کنند بسیار متفاوت است.

افسانه: هر چه سن شما در زمان شروع قاعدگی بیشتر باشد، هنگام شروع یائسگی پیرتر خواهید شد.
پیش‌بینی سن شروع یائسگی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما سرنخ‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما بینشی در مورد اینکه چه زمانی ممکن است این دوران را شروع کنید، به شما بدهد. عواملی مانند زمان شروع یائسگی مادر، تعداد بارداری های شما، شرایط پزشکی، و اینکه آیا مشروب می خورید یا سیگار می کشید، همگی می توانند در شروع یائسگی شما تأثیر بگذارند.

افسانه: شما نمی توانید باردار شوید
بعید است، اما هنوز هم می توانید در دوره قبل از یائسگی باردار شوید. در طول مرحله قبل از یائسگی، سطح هورمون های خونی می تواند هم کاهش یابد و هم افزایش یابد. این منجر به پریودهای نامنظم و چرخه های تخمک گذاری غیرقابل پیش بینی می شود.

خوراکی های کلیدی

  • سه مرحله یائسگی وجود دارد و زمان از قبل از یائسگی تا پس از یائسگی می تواند بیش از 14 سال باشد.
  • یائسگی بر روی افراد مختلف تأثیر می گذارد.
  • مهم است که علائم خاص خود را شناسایی کنید تا بفهمید بدن شما چگونه در دوران یائسگی پیشرفت می کند.
  • اگر احساس ناراحتی می کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا یک رویکرد فردی برای رفع علائم خود پیدا کنید. از ابزار “یافتن یک پزشک” ما در dhmf.org برای کمک به یافتن پزشک گروه پزشکی دیگنیتی سلامت در نزدیکی خود استفاده کنید.

با دکتر لیزبث چانگ آشنا شوید



Source link