سلامت باروری و سرطان مثانه



انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که بیش از 20000 زن در ایالات متحده در سال 2024 به سرطان مثانه مبتلا خواهند شد. در حالی که سرطان مثانه در زنان کمتر از مردان اتفاق می افتد، زنان بیشتر احتمال دارد که مراحل پیشرفته و نرخ بقای کمتری داشته باشند. احتمال بروز سرطان مثانه در سال‌های آخر زندگی نیز بیشتر است – از هر 10 نفر 9 نفر بالای 55 سال سن دارند.

با توجه به اینکه مثانه شما به اندام های تناسلی شما نزدیک است، ممکن است تعجب کنید که در صورت ابتلا به سرطان مثانه چگونه ممکن است این اندام ها تحت تاثیر قرار گیرند.

HealthyWomen با دو متخصص صحبت کرد تا به سوالات متداول در مورد مراقبت از سلامت باروری در هنگام ابتلا به سرطان مثانه پاسخ دهد.

Lee A. Richter، MD، متخصص اورولوژی و دانشیار اورولوژی و زنان و زایمان و زنان در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون است. Melissa Donohue، DSW، یک مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز و یک درمانگر جنسی معتبر است.

آیا سرطان مثانه می تواند به اندام های تناسلی من سرایت کند؟

اگر سرطان مثانه دارید، به این معنی است که سلول های سرطانی در مثانه وجود دارند. بیشتر اوقات، سرطان در داخل مثانه باقی می ماند، اما در برخی موارد، از پوشش مثانه خارج شده و به داخل یا خارج از عضله گسترش می یابد. این سرطان به عنوان سرطان مثانه مهاجم عضلانی شناخته می شود. و به ندرت اما ممکن است که این سرطان به اندام های تناسلی شما سرایت کند.

آیا یائسگی خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد؟

شواهدی وجود دارد که به نظر می رسد نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان مثانه زمانی که یائسگی در سنین پایین اتفاق می افتد افزایش می یابد، اما داده ها به اندازه کافی قوی نیستند که بتوان با اطمینان گفت. همچنین شواهد کافی برای نشان دادن اینکه هورمون‌ها مانند استروژن باعث سرطان مثانه می‌شوند وجود ندارد.

با این حال، احتمال ابتلا به سرطان مثانه با افزایش سن افزایش می یابد. یائسگی یک تغییر هورمونی است، بنابراین اگرچه شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد یائسگی خطر را افزایش می دهد، افرادی که یائسه هستند در مقایسه با افراد قبل از یائسگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مثانه هستند.

آیا قرار گرفتن در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی می تواند تشخیص را دشوارتر کند؟

وجود خون در ادرار یکی از علائم اصلی سرطان مثانه است. بنابراین، اگر در دوران پیش از یائسگی هستید و هنوز پریود می شوید، تشخیص اینکه خون از کجا می آید ممکن است سخت باشد. یائسگی همچنین خطر ابتلا به عفونت های ادراری را افزایش می دهد (به دلیل سطوح پایین استروژن)، و عفونت های ادراری دلیل دیگری برای وجود خون در ادرار شما هستند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما (HCP) ممکن است بخواهد قبل از غربالگری سرطان مطمئن شود که خون از یکی از این دلایل دیگر نیست.

اما، در حالی که HCP شما از پروتکل‌های خود برای بررسی خون در ادرار پیروی می‌کند، سرطان مثانه می‌تواند گسترش یابد و تا زمانی که تشخیص داده شود پیشرفته‌تر شود.

اگر آزمایش عفونت ادراری داده اید و نتیجه منفی دریافت می کنید، مهم است که با HCP خود پیگیری کنید تا ببینید چه چیزی باعث خون در ادرار شما می شود. سرطان مثانه و عفونت‌های ادراری نیز می‌توانند همزمان اتفاق بیفتند، بنابراین اگر به عفونت ادراری مبتلا هستید و مشکوک هستید که مشکل دیگری وجود دارد، بهتر است درخواست آزمایش‌های بیشتر کنید.

بخوانید: برای نزدیک به یک سال، پزشکان علائم سرطان مثانه من را به عنوان UTI رد کردند >>

آیا می توانم در طول درمان سرطان در کنترل بارداری باقی بمانم؟

حتی اگر سرطان مثانه دارید، می‌توانید از روش‌های کنترل بارداری هورمونی و غیرهورمونی استفاده کنید. سرطان مثانه از هورمون ها برای رشد و گسترش استفاده نمی کند، بنابراین کنترل بارداری هورمونی، مانند قرص یا دستگاه هورمونی داخل رحمی (IUD) برای استفاده بی خطر است. روش های غیر هورمونی کنترل بارداری مانند آی یو دی مسی، اسپرم کش و کاندوم نیز بی خطر هستند.

آیا درمان سرطان مثانه بر باروری من تأثیر می گذارد؟

از آنجایی که سرطان مثانه به ندرت بر اندام های تناسلی تأثیر می گذارد، درمان سرطان مثانه معمولاً شامل برداشتن رحم یا تخمدان ها نمی شود. روشی به نام سیستکتومی محافظ تناسلی وجود دارد که مثانه را خارج می کند، اما رحم و تخمدان ها را در جای خود باقی می گذارد.

نوعی درمان وجود دارد که به عنوان شیمی درمانی نئوادجوانت شناخته می شود، که شیمی درمانی است که قبل از جراحی سیستکتومی برای کاهش و کنترل اندازه سرطان و گسترش قبل از برداشتن سرطان و مثانه توسط جراح انجام می شود.

اگر مجبور به انجام این نوع شیمی درمانی هستید، در آینده نمی توانید باردار شوید و می توانید علائم یائسگی مانند گرگرفتگی یا خشکی واژن را تجربه کنید.

درمان سرطان مثانه چگونه می تواند بر زندگی جنسی من تأثیر بگذارد؟

شیمی درمانی می تواند باعث خشکی واژن شود که می تواند منجر به تحریک شود. همچنین می تواند باعث زخم های دهان شود و بوسیدن و صمیمیت را دشوارتر کند. همچنین ممکن است احساس تهوع یا خستگی داشته باشید، که می تواند تمایل به رابطه جنسی را سخت کند.

جراحی مثانه همچنین ممکن است یک کیسه یوروستومی را در اختیار شما بگذارد، کیسه ای که ادرار را در خارج از بدن شما جمع می کند. برای برخی از افراد، این می تواند باعث شود که آنها نسبت به شریک خود احساس خودآگاهی داشته باشند. گاهی اوقات، بخشی از واژن باید برداشته شود و این می تواند کانال واژن را کوتاه یا باریک کند، و رابطه جنسی را ناراحت کننده، دشوارتر و یا در برخی موارد غیرممکن کند.

ارتباط، صبر و شفقت اجزای کلیدی برای هر زوج است. این می تواند به ایجاد الگوهای جدید، یافتن حالت عادی جدید و بازتعریف جنسیت برای شما و همسرتان کمک کند.

بخوانید: رابطه جنسی بعد از سرطان مثانه >>

منابع

شبکه حمایت از سرطان مثانه

این منبع آموزشی با پشتیبانی Astellas و Pfizer ایجاد شده است.



Source link