محصولات ایران خودرو

گیربکس خودرو دنده سنگین و دنده سبک چیست؟ عدم فشار پای شما بر روی پدال گاز به معنی دنده سنگین بوده که در سراشیبیها بسیار کمککننده است. این لنت ها در دو طرف دیسک قرار دارند و و از پشت به یک سیلندر و پیستون مجهز اند . این کار باعث میشود که تعویض دنده روانتر و بدون شوک و صدا انجام شود. این رانندگان به تجربه دریافتهاند که خودرویشان در چه دور موتوری به تعویض دنده نیاز دارد. اما با وجود گذشت ماه ها از اقدامات اولیه، هنوز حجم مطلوب واردات خودرو را شاهد نیستیم و عرضه مورد انتظار مردم از خودروی خارجی در بازار ملموس و مشهود نیست و سوال این است که چه عواملی باعث شده که حجم واردات خودرو و همچنین عرضه خودروی خارجی در بازار اثرگذار نباشد؟ این چرخ دندهها در لوازمی مانند پیچ گوشتی برقی، آبپاش نوسانی، ساعت زنگی، ماشین لباسشویی و ماشین خشککن فوت و فن پر کاربرد خنک نگه داشتن کولر خودرو لباس نیز دیدهاید. ᠎​​​ ​​!

قبل از پرداختن به اجزای سیستم ترمز، ابتدا به بررسی اصول فیزیکی مزیت مکانیکی، هیدرولیک و اصطکاک در فرآیند ترمزگیری میپردازیم. روشن شدن چراغ چک موتور یکی از هشدارهای زود هنگامی است که نشان میدهد چیزی در گیربکس خوب کار نمیکند. در حال حاضر ماشین جدیدی برای جایگزینی پژو ۴۰۵ و سمند معمولی معرفی نشده و ظرفیت تولید این خودروها به سورن، دنا و تارا اختصاص پیدا میکند. هنوز هم این وزارتخانهها هدف خود را از بابت افزایش تعرفه شدید واردات لوازم یدکی برای سال آینده مشخص نکردند، اما این موضوع احتمالاً با بهانههایی همچون حمایت از تولیدکننده داخلی و افزایش درآمدهای دولتی صورت گرفته باشد. افزون بر موارد فوق در روزهای بارانی و سرد سال اگر پس از استفاده مداوم از ترمز در چالههای آب فرو روید یا فورا به شستشوی خودرو بپردازید به علت بالا بودن دمای دیسک ترمز احتمال تاب برداشتن آن وجود دارد. رانا به عنوان یکی از تولیدات ملی ایران خودرو از سال ۱۳۹۱ در لیست تولیدات این شرکت جای گرفت.

نهایت تلاش طراحان ایران خودرو در حد استفاده از رینگهای آلومینیومی و تغییر قاب آینههای این خودرو محدود شده است. در نوجوانی یا جوانی، موقع گرفتن گواهینامهی رانندگی یاد گرفتهایم چطور دندههای ماشین را کم و زیاد کنیم. دندههای سبک قدرت زیادی ندارند و تنها برای افزایش سرعت به کار میروند. دندههای سنگین قدرت زیادی دارند و معمولا در جادههای شیبدار استفاده میشوند. عوامل زیادی وجود دارند که باعث سایش چرخدنده ها به هم میشوند. این مهم به دلیل وابستگی به بسیاری از شرایط جانبی نظیر ضریب اصطکاک سطح، ضریب سایش تایرها، عرض تایرها، دمای هوا، شدت ترمزگیری، وجود یا عدم وجود سیستم ترمز ضد قفل و … اگر هنگام تعویض دنده صدای سایش میشنوید، حتماً باید به یک متخصص مراجعه کنید. توصیف اینکه صدای یک گیربکس معیوب چطور میتواند باشد دشوار است ولی به طور قطع هنگام شنیدن آن متوجه خواهید شد چیزی درست کار نمیکند. غیر از شرایطی که خودرو اشکال فنی دارد، باید اطلاعاتمان را بروز کنیم تا متوجه شویم چرا این اتفاقها رخ میدهند؛ مخصوصا دربارهی روش درست تعویض دنده که خیلی هم حساس است. بیایید نگاهی به روش درست تعویض دنده در موقعیتهای مختلف داشته باشیم. برای مثال هنگامی که خودروی شما روشن است و با دنده 2 در حال حرکت در سرازیری تند می باشید ، اگر پدال گاز را فشار دهید ، انرژی تولید شده از احتراق خودرو با انرژی حاصل شده از وزن خودرو در سراشیبی ترکیب شده و خودرو شتاب زیادی می گیرد؛ اگر دنده را خلاص کنید و پدال گاز را فشار ندهید ، موتور خودرو در دور موتور 1000 ثابت مانده ( مانند حالت درجا کار کردن خودرو) و خودرو تنها با انرژی وزنش در سراشیبی شتاب می گیرد؛ اگر خودرو در دنده 2 باشد و شما پدال گاز را فشار ندهید ، انرژی ناشی از وزن خودرو در سراشیبی صرف افزایش دور موتور خودرو تا دور 2000 می شود و خودرو با سرعتی ثابت از سراشیبی پایین می آید؛ بنابراین در سراشیبی ها باید انرژی وزن خودرو را به روشی مهار کرد ، که با توجه به مشکلات استفاده زیاد از ترمز در سراشیبی ، ( که در قالب دلایلی ذکر شد) می بایست با استفاده از دنده سنگین این انرژی را صرف افزایش دور موتور خودرو کرد و این یکی دیگر از کاربردهای گیربکس می باشد.

در این صورت، باید به تعمیرگاه بروید و آن را عوض کنید. در این صورت، ممکن است کلاچ فرسوده شده باشد یا مشکلات جدیتری وجود داشته باشد. این سیستم با محاسبه وزن واردشده به هر چرخ نیروی ترمز متناسب با آن را اعمال میکند. راحتترین و سادهترین نوع گیربکس خودرو این نوع جعبه دنده است و در این مدل دیگر نیازی به گرفتن کلاچ نیست و با قرار دادن دسته دنده در حالت حرکت و فشردن پدال گاز میتوان رانندگی را شروع کرد. این اصطکاک باعث متوقف شدن خودرو میشود. رانندههای حرفهای بعد از معکوس کشیدن، برای هماهنگ کردن موتور با سرعت خودرو یک تکگاز میدهند و سپس به آرامی پایشان را ایراد خودرو از کلاچ برمیدارند. شاید هم یک یا چند تا از هماهنگ کننده های چرخدنده فرسوده شده یا آسیب دیدهاند. بازار سدانهای جمع و جور ایران تنوع بسیار کمی دارد و تنها به چند مدل انگشتشمار محدود میشود. با توجه به اینکه اغلب خودروها در داخل ایران از گیربکس دستی برخوردارند، توصیه میشود شیوه صحیح دندهکشی را یاد بگیرید تا بتوانید همانند یک راننده حرفهای این کار را انجام دهید. این کار باعث میشود تا قدرت موتور به شکل موثرتری به چرخها منتقل شود و جلوی حرکات پیشبینینشده یا ناخواسته را بگیرد.