مطالعه اخیر ارتباط بالقوه بین وضعیت ویتامین D و خطر شکستگی استخوان را در جمعیت کودکان بررسی می کند


شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است تقریباً 1 میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد و کمبود ویتامین D ممکن است بیش از 40٪ از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار دهد. ویتامین D به حمایت از معدنی شدن استخوان سالم و تنظیم هموستاز کلسیم کمک می کند.

ویتامین D برای تشکیل استخوان در دوران رشد کودکی ضروری است. کمبود ویتامین D در جمعیت کودکان ممکن است در نتیجه دریافت ناکافی مواد مغذی، کاهش جذب، رنگدانه‌های تیره‌تر پوست، عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید و شرایط ژنتیکی باشد. مطالعات نشان داده اند که مکمل ویتامین D ممکن است به رشد طبیعی استخوان و سیستم ایمنی طبیعی در جمعیت کودکان کمک کند.

خطر شکستگی استخوان به دلیل ترومای جزئی با کمبود ویتامین D در جمعیت بزرگسال مرتبط است، اما تحقیقات کمتری برای جمعیت کودکان در دسترس است. یک مطالعه تصادفی مقطعی و تک سوکور که اخیراً توسط Herdea و همکارانش بر اساس جمعیت منتشر شده است، آینده نگر مورد شاهدی، به بررسی ارتباط بالقوه بین وضعیت ویتامین D و خطر شکستگی استخوان به دلیل ترومای جزئی در کودکان پرداخت. این مطالعه شامل 688 کودک بین 2 تا 17 سال با سابقه شکستگی استخوان بود. گروه ها به یک گروه کنترل و یک گروه درمان دریافت کننده ویتامین D و مکمل کلسیم به مدت 6 ماه تقسیم شدند. یک گروه مرجع شامل بیش از 800 کودک بدون سابقه شکستگی استخوان بود، اما به دلیل مشکلات تنفسی یا گوارشی در بیمارستان بستری شدند.

نتایج مطالعه نشان می دهد که سطح ویتامین D خون از میانگین اولیه 23.92 نانوگرم در میلی لیتر به 44.76 نانوگرم در میلی لیتر پس از 6 ماه مصرف مکمل افزایش یافته است. پس از تجزیه و تحلیل آماری، خطر شکستگی استخوان در ساعد به ازای هر واحد افزایش وضعیت ویتامین D 7 درصد کاهش یافت. بهبودهایی در روند بهبود شکستگی مشاهده شد، از جمله تشکیل سریعتر کالوس استخوانی که در گروه درمان بیشتر بود.

نقاط قوت در طراحی مطالعه شامل جمعیت نسبتاً بزرگ و بیومتریک به وضوح تعریف شده است. محدودیت ها شامل چارچوب زمانی درمان و پیگیری و فاکتور مخدوش کننده بالقوه کلسیم به عنوان مکمل مکمل است. با این حال، نتایج مطالعه نشان می‌دهد که سطح کلسیم خون به میزان قابل توجهی در گروه درمان افزایش نیافته است، بنابراین ممکن است بعید باشد.

تحقیقات بیشتری نشان داده شده است، به ویژه در جمعیت های کودکان و برای مدت طولانی تر. با این حال، شواهد نشان می دهد که وضعیت ویتامین D ممکن است در سلامت استخوان کودکان نقش داشته باشد. منابع ویتامین D عبارتند از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، برخی غذاها (مانند گوشت ماهی چرب)، مکمل ها و برخی غذاهای غنی شده. تحقیقات نشان می دهد که مکمل ویتامین D3 می تواند در افزایش و حفظ سطح ویتامین D در بدن به جای ویتامین D2 موثرتر باشد.

توسط دکتر C Ambrose، ND، MAT