نقش حمایتی ال-گلوتامین در سلامت روان و سلامت روده


ارتباط دو طرفه بین روده و مغز که به عنوان محور روده-مغز شناخته می شود، نقشی حیاتی در بدن انسان ایفا می کند. عصب واگ، دهمین عصب جمجمه ای، این ارتباط را از طریق سیستم عصبی روده ای تسهیل می کند. عملکرد بهینه مغز ممکن است عملکرد مطلوب روده را تقویت کند و بالعکس. در این رابطه به هم پیوسته، ال-گلوتامین ممکن است نقش منحصر به فردی در حمایت از این ارتباط ایفا کند.

در طول دوره های استرس فیزیکی (به عنوان مثال، جراحی، بیماری، ورزش با شدت بالا) یا استرس روانی، حفظ وضعیت مناسب L-گلوتامین بسیار مهم است. استرس، چه حاد و چه مزمن، می تواند سلامت روده، سلامت روان و وضعیت ال-گلوتامین را در بدن مختل کند. ال-گلوتامین، فراوان ترین اسید آمینه در بدن، به صورت مشروط ضروری است. اگرچه بدن به طور معمول می تواند مقادیر کافی L-گلوتامین را برای سلامت کلی سنتز کند، استرس تقاضا برای L-گلوتامین را افزایش می دهد و به منابع برون زا از غذا یا مکمل نیاز دارد.

ال-گلوتامین را می توان از غذاهای مختلف در رژیم غذایی مدرن به دست آورد، از جمله گوشت گاو، گوشت خوک، شیر، پنیر، کلم، جعفری و اسفناج. با این حال، اگر این غذاها بخشی از رژیم غذایی معمولی آنها نباشد، ممکن است مکمل‌ها برای افراد خاصی که پاسخ‌های استرس ناسالم دارند، تضمین شود. به عنوان مثال، مصرف 15 اونس گوشت گاو تنها 5 گرم ال-گلوتامین را تامین می کند.

ال-گلوتامین مزایای بالینی متعددی را برای سلامت روده نشان داده است، مانند ارتقاء عملکرد و تکثیر انتروسیت، حفظ محیط میکروبی روده سالم، حمایت از یکپارچگی و عملکرد سد روده، و تنظیم پاسخ های التهابی و ایمنی. هنگامی که ذخایر L-گلوتامین به دلیل استرس تخلیه می‌شود، “پوشش روده در برابر آسیب تجمعی آسیب‌پذیرتر می‌شود.” هنگامی که این اتفاق می افتد، سموم محیطی روزمره، مانند مواد شیمیایی خشن از غذاها، آب، و محصولات شخصی و خانگی، ممکن است بار بیشتری بر روده و پاسخ ایمنی آن وارد کند.

با حمایت از سلامت روده و میکروبیوم متعادل روده، ال-گلوتامین ممکن است از طریق محور روده-مغز به ارتقای سلامت روان کمک کند. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، یک محیط میکروبی روده سالم و عملکرد مناسب روده ممکن است باعث رشد سالم مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی شود. سروتونین، دوپامین، نوراپی نفرین، گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA)، استیل کولین، هیستامین و گلوتامات از جمله انتقال دهنده های عصبی هستند که ممکن است تحت تأثیر عملکرد سد سالم روده و تعادل میکروبی قرار گیرند.

سلامت روده همچنین ممکن است تعادل هورمونی مناسب را از طریق محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (محور HPA) افزایش دهد، طبق یک مطالعه اولیه در نوزادان سالم. استرس یا تهدیدات درک شده، محور HPA را برای ترشح هورمون های مختلف از جمله کورتیزول فعال می کند. این سیستم ممکن است در اختلالات روانی عمده یا حالت های استرس مزمن دچار اختلال شود. بنابراین، تمرکز بر سلامت روده ممکن است از نظر بالینی در حمایت از یک محور HPA سالم مفید باشد.

در نهایت، ال-گلوتامین با خدمت به عنوان پیش ساز انتقال دهنده های عصبی GABA و گلوتامات، از سلامت روانی بیشتر حمایت می کند. سلامت ضعیف روده می تواند تعادل انتقال دهنده های عصبی را مختل کند که می تواند بر خلق و خوی کلی و سلامت روان تأثیر بگذارد.

اسید آمینه L-گلوتامین پتانسیل حمایت از سلامت روده و سلامت روان را دارد. وضعیت مناسب این آمینو اسید ضروری مشروط ممکن است به ویژه برای افراد دارای پاسخ استرس ناسالم مهم باشد، زیرا استرس حاد یا مزمن می تواند بر سلامت روده و روان تأثیر منفی بگذارد و ذخایر L-گلوتامین را در بدن کاهش دهد.

توسط دانیل مویر، MS، CNS، LDN