بررسی سیستماتیک اخیر نقش حمایتی بالقوه ریزمغذی ها را برای سلامت پریودنتال بررسی می کند


سلامت پریودنتال به سلامت دهان و لثه ها اشاره دارد. تغییرات مرتبط با سن در سلامت پریودنتال با افزایش استرس اکسیداتیو و یک پاسخ التهابی مزمن همراه است. اختلالات در عملکرد بهینه سلولی نیز در موارد تغییرات پاتولوژیک مرتبط با سن در سلامت پریودنتال، مانند پریودنتیت، مشاهده شده است. بررسی سیستماتیک اخیراً منتشر شده توسط Woebler و همکارانش ارتباط بالقوه بین ریزمغذی‌های خاص و سلامت پریودنتال را بررسی کرد.

ویتامین E یکی از عواملی است که در این بررسی سیستماتیک مشخص شد که تأثیر مثبت قابل توجهی بر پارامترهای پریودنتال دارد. توجه داشته باشید، شکل ویتامین E در این بررسی مشخص نشده است. با این حال، در مطالعات دیگر در مورد سلامت پریودنتال، توکوترینول ها به حمایت از وضعیت آنتی اکسیدانی، پاسخ التهابی طبیعی و تغییرات مرتبط با سن کمک می کنند. توکوترینول ها نوعی ویتامین E هستند که در تحقیقات نشان داده شده است که دارای خواص متمایز است که از وضعیت آنتی اکسیدانی و یک پاسخ التهابی سالم پشتیبانی می کند. همچنین نشان داده شده است که توکوترینول ها مسیر فاکتور هسته ای کاپا B (NF-κB) را مهار می کنند و به سرکوب اینترلوکین (IL-6)، فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α)، پروتئین واکنشی C و مالون دی آلدئید کمک می کنند. نشان داده شده است که میکروب هایی که پیشرفت بیماری پریودنتال را افزایش می دهند، پاسخ های التهابی، از جمله مسیر NF-kB و برخی سایتوکاین های پیش التهابی، از جمله TNF-α را فعال می کنند.

مطالعات متعددی که در مرور سیستماتیک گنجانده شده است، تأثیر بالقوه اسیدهای چرب امگا 3 را بر پارامترهای مربوط به سلامت پریودنتال بررسی کردند. یک مطالعه بالینی کنترل شده شامل ترکیبی از مواد شامل تجویز روزانه 2.6 گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و 1.8 گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) به مدت 3 ماه بود. پس از دوره درمان، بهبود در پارامترهای پریودنتال، مانند عمق پروبینگ پاکت، خونریزی در پروبینگ، از دست دادن چسبندگی بالینی، و شیوع سایتوکین های پیش التهابی مانند IL-12 و IL-17 مشاهده شد.

سایر ریز مغذی‌های موجود در این بررسی سیستماتیک شامل ویتامین D، میوه‌ها و سبزیجات خاص و چای سبز است. نویسندگان گزارش کردند که مصرف فلاونوئید از برخی میوه ها و سبزیجات ممکن است با سطوح پایین تر IL-1β بزاق مرتبط باشد. مشخص شده است که برخی از فیتوکمیکال های موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای از وضعیت آنتی اکسیدانی، پاسخ طبیعی به التهاب و سلامت پریودنتال حمایت می کنند. علاوه بر این، پلی فنول های موجود در چای سبز با کمک به حمایت از وضعیت آنتی اکسیدانی مرتبط است.

تحقیقات بیشتری به خصوص در زمینه بالینی مورد نیاز است. با این حال، وولبر و همکارانش به این نتیجه رسیدند که ریزمغذی‌های خاصی مانند ویتامین E، پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها ممکن است به حمایت از سلامت پریودنتال کمک کنند. آنها همچنین ممکن است به حمایت از تغییرات مرتبط با سن در وضعیت سلامت، وضعیت آنتی اکسیدانی و پاسخ التهابی کمک کنند.

توسط دکتر C Ambrose، ND، MAT