پتانسیل بربرین برای حمایت از سلامت قلب و متابولیسم قند خون


بربرین یک عصاره گیاهی است که در حدود 450 تا 500 گونه گیاهی مختلف یافت می شود زرشک جنس (جایی که نام “بربرین” مشتق شده است). این یک آلکالوئید است که در ریشه، ریزوم، ساقه و پوست چندین گیاه که معمولاً در طب گیاه شناسی و پزشکی چینی استفاده می شود، مانند گلدنسل، انگور اورگان و زرشک یافت می شود. بربرین به دلیل پتانسیل آن برای کمک به ارتقای سلامت قلب و متابولیسم سالم قند خون به طور فزاینده ای محبوب شده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری های قلبی عروقی (CVD) عامل تقریباً 32 درصد از کل مرگ و میرها در سطح جهان است. عوامل خطر رایج قلبی عروقی شامل قند خون نامنظم و پانل های چربی غیرطبیعی است که عمدتاً تحت تأثیر سبک زندگی و عوامل رژیم غذایی قابل تغییر است. با توجه به مرکز کنترل بیماری (CDC)، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر است. تحقیقات نشان می دهد که بربرین ممکن است از مسیرهای مربوط به قند خون و متابولیسم لیپید در بدن انسان پشتیبانی کند. همچنین ممکن است به بهبود عملکرد طبیعی انسولین کمک کند. بربرین ممکن است به حمایت از عروق خونی سالم، عملکرد قلبی عروقی و پاسخ طبیعی به التهاب کمک کند. شواهد نشان می دهد که بربرین ممکن است به حمایت از پاسخ های التهابی سالم بدن کمک کند، که به نوبه خود ممکن است به حمایت از سلامت قلبی عروقی و متابولیک کمک کند.

نتایج یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز بر روی افرادی که مکمل بربرین دریافت کرده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. Beba و همکارانش دریافتند که افراد در این کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده کاهش پروتئین واکنش‌گر C سرم را نشان دادند که یک نشانگر التهابی است.

یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز توسط یانگ و همکارانش شامل 44 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده و 4606 شرکت‌کننده بود که از نظر اثرات مکمل بربرین برای بیماران مبتلا به CVD (که مکمل را به تنهایی یا همراه با استاتین‌ها مصرف می‌کردند) مورد بررسی قرار گرفتند. بیمارانی که بربرین به تنهایی دریافت می‌کردند مزایای بالینی متعددی از جمله کاهش قابل‌توجه نمره‌های مقیاس سکته مغزی موسسه ملی سلامت (NIHSS)، پروتئین واکنش‌گر C با حساسیت بالا، فاکتور نکروز تومور آلفا و ضخامت میانی داخلی را نشان دادند. با این حال، تفاوت آماری معنی‌داری بین گروه‌های مورد مطالعه وجود نداشت و قبل از نتیجه‌گیری بالینی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در یک بررسی عمیق از 49 مطالعه بالینی، شرکت کنندگانی که مکمل بربرین دریافت کردند، وضعیت چربی (تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم)، متابولیسم قند خون و فشار خون سیستولیک را بهبود بخشیدند. به طور خاص مربوط به متابولیسم قند خون، این بررسی مشاهده کرد که قند خون ناشتا، انسولین، هموگلوبین A1C و ارزیابی مدل هومئوستاتیک برای مقاومت به انسولین در شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های بربرین دریافت می‌کردند، کاهش قابل‌توجهی داشت. محققان خاطرنشان کردند که بربرین ممکن است از نظر بالینی برای افرادی که سلامت متابولیک آنها مختل شده است، مفید باشد.

مطالعات با مدل های جوندگان نشان می دهد که بربرین همچنین ممکن است یک محیط میکروبی سالم دستگاه گوارش (GI) را ارتقا دهد. یک محیط میکروبی GI سالم ممکن است پاسخ‌های التهابی سالم را تقویت کند و از وضعیت چربی سالم و متابولیسم قند خون حمایت کند.

بربرین یک عصاره گیاهی است که ممکن است به طور بالقوه از سلامت قلب و متابولیسم سالم قند خون حمایت کند. در نتیجه، بربرین ممکن است از نظر بالینی برای جمعیت سالخورده یا کسانی که به دنبال ارتقای سلامت متابولیک خود هستند مفید باشد.

توسط دانیل مویر، MS، CNS، LDN