حمایت از سلامت قلب و فراتر از آن


کوآنزیم Q10 (CoQ10) که به دلیل حضور گسترده در بدن انسان به نام یوبی کینون نیز شناخته می شود، یک مولکول مهم در سلامت سلولی است. CoQ10 نقش های زیادی در بدن دارد. از استرس آنتی اکسیدانی و ثبات غشای سلولی پشتیبانی می کند. CoQ10 به عنوان یک حامل الکترون در زنجیره انتقال الکترون میتوکندری در طول فسفوریلاسیون اکسیداتیو عمل می کند. همچنین نقش مهمی در تولید انرژی سلولی دارد. CoQ10 از طریق تثبیت غشاء، مهار رادیکال های آزاد و تثبیت کانال های وابسته به کلسیم از سلامت سلولی پشتیبانی می کند. همچنین نقش مهمی در تنفس سلولی و تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) دارد.

تحقیقات نشان می دهد که CoQ10 ممکن است به حمایت از جنبه های خاصی از سلامت قلب نیز کمک کند. یک کارآزمایی تصادفی‌شده آینده‌نگر که قبلاً منتشر شده بود و نقش بالقوه CoQ10 را در سلامت قلب و عروق بررسی می‌کرد، گزارش داد که مکمل‌های طولانی‌مدت به حمایت از بهبود علائم و پیشگیری از برخی حوادث نامطلوب قلبی عروقی در افراد مسن با پاتولوژی‌های مرتبط با قلب کمک می‌کند.

یک کارآزمایی بالینی که اخیراً توسط ساموئل و همکارانش منتشر شده است، اثربخشی بالقوه مکمل CoQ10 را در حضور نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده و اختلال عملکرد دیاستولیک در افراد مسن بررسی کرد. این مطالعه آزمایشی آینده‌نگر، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما شامل 300 میلی‌گرم CoQ10 روزانه به مدت 4 ماه در 19 نفر بود که 20 نفر دارونما دریافت کردند. تحقیقات ارزیابی‌های بیومتریک را نشان می‌دهند که شامل اکوکاردیوگرافی و پپتید ناتریورتیک پرو-B-نوع N ترمینال سرم (NT-proBNP) بود.

مطالعات قبلی بهبود عملکرد دیاستولیک را در حضور مکمل CoQ10 در افراد خاص مشاهده کرده اند. با این حال، نویسندگان این مطالعه اثر کلی قابل توجهی بر عملکرد دیاستولیک در انتهای مطالعه مشاهده نکردند. گروه درمان کاهش بیشتری را در میانگین سطوح NT-proBNP در مقایسه با دارونما تجربه کردند. همچنین تفاوت های قابل توجهی در برخی پارامترهای اکوکاردیوگرافی در گروه CoQ10 مشاهده شد.

محدودیت‌های مطالعه شامل حجم نمونه نسبتاً کوچک، نرخ بالای ترک تحصیل، و اندازه‌گیری بیومتریک غیرمرتبط با عملکرد میتوکندری یا تولید انرژی سلولی بود. علاوه بر این، نویسندگان یک دوره درمان نسبتاً کوتاه را به عنوان توضیح یافته ها ذکر می کنند. قبل از نتیجه گیری بالینی به تحقیقات بیشتری نیاز است. نقاط قوت مطالعه شامل منطق دوز با دقت در نظر گرفته شده و نرخ انطباق بالا برای بقیه شرکت کنندگان بود.

CoQ10 همچنین در مطالعات اخیر نشان داده است که از سلامت لثه در پاسخ به تغییرات مرتبط با افزایش سن حمایت می کند. کمبودهای خاصی در CoQ10 با بیماری پریودنتال مرتبط است. افزایش غلظت CoQ10 در مطالعات برای کمک به سرکوب التهاب پریودنتال در حضور لثه بیمار گزارش شده است.

CoQ10 یک مولکول قدرتمند است که به محافظت از غشای میتوکندری در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند. شواهد نشان می دهد که ممکن است به حمایت از جنبه های خاصی از سلامت قلب و عروق، پیری سالم و تولید انرژی سلولی نیز کمک کند.

توسط Colleen Ambrose، ND، MAT