آیا ال-گلوتامین از مدیریت وزن سالم پشتیبانی می کند؟


تلاش برای حفظ وزن سالم از نظر بالینی برای میلیاردها نفر در سراسر جهان مرتبط است. چاقی یک نگرانی برای سلامت عمومی است که می تواند بر سلامت کلی تأثیر منفی بگذارد، از جمله ترویج پاسخ های التهابی ناسالم و تأثیر بر سلامت قلب، دستگاه گوارش (GI)، غدد درون ریز و سیستم ایمنی. در دهه گذشته، تحقیقات نقش بالقوه ال-گلوتامین (گلوتامین) را در حمایت از مدیریت وزن سالم مورد بررسی قرار داده است.

گلوتامین، یک اسید آمینه غیر ضروری، نقش مهمی در سنتز پروتئین، اسید آمینه و نوکلئوتید ایفا می کند. این به هموستاز کلی کمک می کند، سلامت دستگاه گوارش و عملکرد سد روده را تنظیم می کند و به عنوان منبع انرژی برای سلول های ایمنی خاص عمل می کند. علاوه بر این، گلوتامین از متابولیسم سالم چربی و کربوهیدرات پشتیبانی می کند. در مواقع استرس یا بیماری، مانند دیابت، نیاز بدن به گلوتامین افزایش می‌یابد که نیاز به دریافت رژیم غذایی یا مکمل‌ها را ضروری می‌کند.

یک مرور سیستماتیک از 47 مطالعه و یک متاآنالیز از 25 کارآزمایی، اثرات مکمل گلوتامین را بر روی ورزشکاران بررسی کرد. در حالی که محققان هیچ تاثیر قابل توجهی بر توده بدون چربی و توده چربی پیدا نکردند، آنها یک همبستگی معکوس با وزن بدن مشاهده کردند. مطالعات بالینی شامل بازیکنان فوتبال (20 نفر) و دانش‌آموزان پسر غیر ورزشکار (30 نفر) نشان داد که افرادی که مکمل‌های گلوتامین را به مدت 8 هفته مصرف می‌کردند، افزایش وزن و توده بدون چربی و کاهش قابل توجه توده چربی را تجربه کردند. این تغییرات ممکن است به تفاوت در اندازه، مدت زمان و مصرف گلوتامین نسبت داده شود.

گلوتامین ممکن است با ارتقای متابولیسم طبیعی انسولین به مدیریت وزن سالم کمک کند. شواهد از یک مرور سیستماتیک شامل 19 کارآزمایی بالینی و مطالعات حیوانی نشان می دهد که مکمل گلوتامین ممکن است متابولیسم گلوکز سالم را ارتقا دهد و از تولید انسولین سالم حمایت کند. این ممکن است از نظر بالینی برای افراد مبتلا به دیابت مرتبط باشد.

در یک مطالعه آزمایشی کوچک متقاطع، شش بیمار زن چاق و دارای اضافه وزن به مدت 4 هفته مکمل گلوتامین یا مکمل پروتئین ایزونیتروژن دریافت کردند، بدون اینکه هیچ تغییری در رژیم غذایی یا سبک زندگی آنها ایجاد شود. پس از یک دوره شستشوی 2 هفته ای، آنها به مدت 4 هفته دیگر به مکمل دیگر روی آوردند. تنها گروه هایی که مکمل گلوتامین دریافت می کردند، کاهش قابل توجهی در وزن و ترکیب بدن داشتند. سطوح انسولین و HOMA-IR نیز پس از مصرف مکمل گلوتامین کاهش قابل توجهی نشان داد، اگرچه از نظر آماری معنی دار نبود.

ترویج یک محیط میکروبی GI سالم ممکن است به حفظ وزن سالم بدن کمک کند. در یک مطالعه آزمایشی کوچک با 33 بزرگسال دارای اضافه وزن و چاق، شرکت کنندگان مکمل گلوتامین یا مکمل کنترل را به مدت 2 هفته دریافت کردند. گروه دریافت کننده مکمل گلوتامین از نظر آماری تفاوت معنی داری را در گروه دریافت کردند فیرمیکوت ها و اکتینوباکتری ها فیلا در مقایسه با گروه کنترل. علاوه بر این، نسبت فیرمیکوت ها به باکتریوئیدهایک نشانگر زیستی خوب برای چاقی، در گروه گلوتامین از 0.85 به 0.57 کاهش یافت، در حالی که از 0.91 به 1.12 در گروه کنترل افزایش یافت.

گلوتامین با ارتقای متابولیسم طبیعی انسولین، ترکیب بدن سالم، و ارتقای محیط میکروبی GI سالم و یکپارچگی سد روده، پتانسیل حمایت از مدیریت وزن سالم را دارد. با این حال، قبل از نتیجه گیری قطعی، تحقیقات بیشتری با کارآزمایی های بالینی گسترده تر مورد نیاز است.

توسط دانیل مویر، MS، CNS، LDN