یک سال بعد: 7 چیز که در مورد mpox یاد گرفته ایم


سال گذشته، UKHSA برای اولین بار در جهان بود که شیوع بیماری mpox 2022 را شناسایی کرد و بلافاصله به شرکای بهداشت جهانی هشدار داد، انتقال بیشتر را کنترل کرد و واکسن‌هایی را برای افرادی که در معرض بالاترین خطر قرار دارند در بریتانیا ایمن کرد.

یک سال بعد، تعداد موارد به طور چشمگیری کاهش یافته است، با تنها 10 مورد جدید از آغاز سال 2023. واکسیناسیون نقش مهمی در محافظت از مردم در برابر ویروس mpox و کاهش تعداد موارد داشته است. افرادی که واجد شرایط هستند اما هنوز 2 دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند، تشویق می‌شوند تا اولین دوز خود را تا 16 ژوئن 2023 رزرو کنند و تا پایان ژوئیه 2023 برای نوبت دوم خود رزرو کنند.

شیوع سال 2022 اولین بار بود که یک شیوع mpox مانند این در چندین کشور غیر بومی به طور همزمان مشاهده شد. برای پزشکان و دانشمندان در سراسر جهان، این شیوع جدید ناشناخته‌های زیادی را نشان داد و نیاز به تحقیقات سریع را برجسته کرد تا بتوانند نحوه انتقال ویروس، چه کسی را تحت تأثیر قرار داده و چه مداخلاتی را می‌توان برای محافظت از افرادی که در معرض خطر قرار دارند، بهتر درک کرد.

یک سال پس از شناسایی اولین مورد در این شیوع، ما در مورد برخی از درس‌های کلیدی که آموخته‌ایم که واکنش ما را شکل داده و بر نحوه محدود کردن یا جلوگیری از هر گونه شیوع در آینده تأثیر می‌گذارد، فکر می‌کنیم.

1) برخی از گروه ها به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار گرفتند

پزشکان و دانشمندان در آغاز شیوع بیماری به سرعت کار کردند تا انتقال جامعه را که در بریتانیا اتفاق می‌افتد، بهتر درک کنند. تجزیه و تحلیل اولیه موارد و تماس‌های آنها نشان داد که اکثر موارد مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و سایر مردانی بودند که با مردان دیگر رابطه جنسی داشتند – روندی که در طول شیوع بیماری ادامه داشت.

درک اینکه چه کسی در معرض بالاترین خطر قرار گرفتن در معرض mpox قرار دارد برای پاسخ بهداشت عمومی در بریتانیا بسیار مهم است، همه چیز از ارتباطات گرفته تا واجد شرایط بودن واکسن را زیربنا می‌دهد. یک صندوق 200000 پوندی برای کمک به کاهش نابرابری های سلامت جنسی در جوامع محروم دگرباش جنسی + با هدف آزمایش راه های جدید برای بهبود سلامت جنسی و نتایج HIV ایجاد شد.

2) نحوه انتقال mpox تغییر کرده است

قبل از شیوع mpox در سال 2022، تصور می شد که انتقال در درجه اول بین حیوانات و انسان (انتقال مشترک بین انسان و دام) از طریق تماس نزدیک با حیواناتی که mpox دارند رخ می دهد. در سال گذشته تحقیقات قابل توجهی برای درک انتقال در این شیوع و همچنین انتشار منظم داده‌ها توسط UKHSA و WHO انجام شده است که در بررسی انتقال UKHSA خلاصه شده است. شواهد به طور مداوم نشان می دهد که انتقال mpox در این شیوع بیشتر از طریق تماس نزدیک جنسی بوده است که نشان دهنده تغییر قابل توجهی در اپیدمیولوژی mpox است و پیامدهای قابل توجهی برای پاسخ و نظارت آینده ما دارد.

3) امپوکس می تواند قبل از شناسایی علائم منتقل شود

مدل‌سازی UKHSA، بر اساس بررسی داده‌های نظارت و ردیابی تماس بین 6 مه و 1 اوت 2022 در بریتانیا، شواهدی از انتقال mpox قبل از شناسایی علائم (انتقال پیش علامتی) پیدا کرد. محققان تخمین زدند که بیش از نیمی (53٪) از انتقال تا چهار روز قبل از ایجاد یا شناسایی علائم رخ داده است، با میانگین دوره نهفتگی بین 7-8 روز. این اولین مطالعه ای بود که انتقال پیش علامتی ویروس آبله را نشان داد.

4) در حالی که عفونت mpox برای اکثر افراد خفیف است، می تواند علائم شدیدی نیز ایجاد کند

برای کسانی که دچار سرکوب سیستم ایمنی هستند، عفونت mpox می تواند با علائم شدیدتری همراه باشد. یک همکاری بین‌المللی از پزشکان، به رهبری دانشگاه ملکه مری لندن و بنیاد عفونی مبارزه/بیمارستان آلمانی‌های تریا از بارسلونا، یک شکل شدید از mpox را در افراد سرکوب‌شده سیستم ایمنی که با HIV پیشرفته زندگی می‌کنند شناسایی کرد. آنها خواستار اضافه شدن آن به فهرست عفونت های شدید سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها شدند که برای افراد مبتلا به بیماری پیشرفته HIV خطرناک تلقی می شوند.

5) واکسیناسیون محافظت قوی در برابر mpox ارائه می دهد

بررسی موارد آبله میمون در انگلستان و داده های جذب واکسیناسیون بین 4 ژوئیه تا 3 نوامبر 2022 نشان داد که یک دوز واحد واکسن MVA-BN حدود 78٪ محافظت در برابر mpox 14 روز پس از واکسینه شدن ایجاد می کند. این نشان می دهد که واکسیناسیون برای محافظت از افرادی که در معرض بالاترین خطر قرار گرفتن در معرض mpox هستند و جلوگیری از شیوع بیشتر ضروری است.

هدف مطالعه LIMIT که اخیراً راه اندازی شده است، با مقایسه سطح آنتی بادی افراد پس از واکسیناسیون mpox، عفونت mpox یا هر دو، برای درک بهتر واکنش بدن به ویروس mpox و تولید آنتی بادی برای مشاهده واکنش آنتی بادی هر کدام و مدت زمان ماندگاری آنها، است.

6) آگاهی عمومی از mpox کلید پیشگیری است

گزارشی در مورد نقش واکسیناسیون و آگاهی عمومی در مورد mpox نشان داد که آگاهی عمومی از آبله میمون و تغییر رفتار متعاقب آن تأثیر اساسی بر مسیر mpox در بریتانیا دارد. همچنین نشان داد که عرضه واکسن در کاهش خطر ظهور مجدد mpox در بریتانیا در میان مدت بسیار مهم است. افرادی که واجد شرایط هستند اما هنوز 2 دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند، تشویق می‌شوند تا اولین دوز خود را تا 16 ژوئن 2023 رزرو کنند و تا پایان ژوئیه 2023 برای نوبت دوم خود رزرو کنند.

7) هنوز چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد

با تشکر از مردمی که توصیه های ما برای کاهش انتقال را دنبال کردند، و NHS، متخصصان بهداشت عمومی و سازمان های بخش سوم که وارد عمل شدند و سخت تلاش کردند تا موارد mpox را کاهش دهند، تعداد موارد جدید گزارش شده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. تنها 10 مورد جدید تا کنون در سال 2023 شناسایی شده است که نیمی از آنها (5) فرض می شود در خارج از بریتانیا به دست آمده اند، اما تحقیقات برای درک بهتر mpox ادامه دارد.

مطالعه LIMIT ما به ما کمک می کند تا بفهمیم بدن چگونه به ویروس mpox واکنش نشان می دهد، منطقه ای که تحقیقات زیادی در آن انجام نشده است.

ما به کار خود با شرکا ادامه می دهیم تا از ظهور مجدد mpox جلوگیری کنیم و به هدف نهایی حذف خود دست یابیم. واکسیناسیون کلید کاهش شدت علائم و جلوگیری از انتقال بیشتر است. افرادی که واجد شرایط هستند اما هنوز 2 دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند، تشویق می‌شوند تا اولین دوز خود را تا 16 ژوئن 2023 رزرو کنند و تا پایان ژوئیه 2023 برای نوبت دوم خود رزرو کنند.

شما می توانید یک سایت واکسیناسیون mpox را از طریق NHS.UK پیدا کنید.