آسیب های شیرین کننده دکتر رضا اطمینانانی را بررسی می کند


پیامدهای تلخ شیرین کننده ها (مطالعه آسیب به شیرین کننده ها)

هر فرد سالم باید 55 درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (به عنوان مثال گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (به عنوان مثال ساکاروز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (به عنوان مثال نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. “در این بخش از قصد دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان ، مضرات قندها را بررسی می کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. اما می توان انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کرد. ما برای سلامتی اقدام کرده ایم و بسیاری از مردم تنها در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی به فکر محدود کردن یا حذف قند در رژیم غذایی خود هستند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه از آن آگاه هستند. برخلاف قندهای کامپوزیتی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و هنگامی که ما به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قند با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، پانکراس ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترون در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس دخیل هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قند باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم ، که منبع اصلی ذخیره در استخوان ها است ، از بین می رود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث توخالی شدن پاها می شود.

مضرات شیرین کننده ها متخصص تغذیه اصفهان را بررسی می کند

9) موارد دیگر

مصرف قند با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (به عنوان مثال افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قند از رژیم غذایی آسان نیست. اما می توان از قندهایی استفاده کرد که ضرر کمتری برای بدن دارند. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدرات های مرکب) است که ما آنها را “قند خوب” می نامیم. آنها در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبرها را برای بدن تأمین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. آنها افزایش نمی یابند و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی می دهند.

توجه داشته باشید که وقتی صحبت از میوه می شود ، بهتر است از میوه به طور کامل به جای آب آن (همچنین طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر کم و جذب زیاد ، قند خون به سرعت افزایش می یابد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر دکتر کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید