روغن MCT روغن MCT چیست؟


MCT نوعی چربی اشباع شده است که طی یک فرایند طول مولکول های کربن را کاهش می دهد تا به راحتی جذب بدن شود و همانطور که از نامش پیداست ، بر طول زنجیره کربن تأکید می کند.

روغن ها بر اساس تعداد کربن های زنجیره ای خود تجزیه می شوند. روغنهای کربن بالا بین 13 تا 21 اتم کربن در مولکولهای خود دارند ، در حالی که MCT بین 6 تا 12 اتم کربن در ساختار آنها دارد.

تغذیه کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

فرایند هضم چربی ها با شکستن پیوندهای زنجیره کربنی مولکول های چربی انجام می شود و هرچه طول این مولکول های چربی بیشتر باشد ، فرآیند هضم برای بدن دشوارتر می شود. با توجه به اینکه MCT ها خود دارای زنجیره های کربنی کوتاه تری هستند ، به سادگی با زبانی ساده هضم می شوند ، یا در واقع هضم آنها برای بدن بسیار آسان است و می توانند به راحتی به بسته های انرژی در بدن تبدیل شوند.

mctoilsportsresearch 1024x683 2 - روغن MCT چیست؟

خواص درمانی روغن MCT

لوازم آرایشی:
نرم کننده ، مرطوب کننده ، احیا کننده ، تقویت کننده ، محافظ ، پاک کننده ، ضد پیری ، ضد آکنه

پزشکی:
ضد میکروبی ، ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، تنظیم کننده ، به هضم غذا ، کاهش وزن کمک می کند

مزایای روغن MCT در کتدیم

1- این مکمل به طرق مختلف باعث کاهش وزن می شود:

روغن MCT دو هورمون (پپتید YY و لپتین) ترشح می کند که احساس سیری بدن را افزایش می دهد
این می تواند حتی بهتر از روغن نارگیل باشد که شما را اشباع می کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که دو قاشق غذاخوری روغن MCT را به عنوان بخشی از صبحانه خود مصرف کردند ، ناهار کمتری نسبت به افرادی که روغن نارگیل مصرف می کردند ، خوردند.
همان مطالعه همچنین افزایش تری گلیسیرید و گلوکز با روغن MCT را نشان داد که ممکن است بر احساس سیری نیز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این ، مصرف روغن MCT به طور قابل توجهی وزن بدن و اندازه گیری دور کمر را کاهش داده است. محققان حتی گزارش می دهند که می تواند به جلوگیری از چاقی کمک کند.

تغذیه کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

2- منبع فوری انرژی است:

روغن MCT به عنوان سوخت مناسب نامیده می شود زیرا بدن شما سریعتر از گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCT) که حاوی کلسیم بیشتری در زنجیره چربی هستند ، MCT را جذب می کند.
MCT مستقیماً از روده به کبد منتقل می شود و مانند سایر چربی های زنجیره ای نیازی به صفرا ندارد.
چربی ها به عنوان سوخت یا چربی بدن در کبد ذخیره می شوند.
از آنجا که MCT ها به راحتی بدون شکستن سلول های خود وارد می شوند ، می توانند به عنوان منبع فوری انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

3- اسید لاکتیک را در ورزشکاران کاهش می دهد و شدت چربی سوزی را افزایش می دهد:

افزایش سطح لاکتات در حین ورزش می تواند عملکرد ورزشی منفی داشته باشد.
جالب اینجاست که MCT می تواند به کاهش سطح لاکتات کمک کند. علاوه بر این ، این مطالعه نشان داد که مصرف روغن MCT قبل از ورزش می تواند به شما در مصرف انرژی به جای کربوهیدرات کمک کند.
اگرچه MCT می تواند چربی سوزی را در حین ورزش افزایش دهد ، اما نتایج آزمایش مخلوط می شود تا ببیند آیا روغن MCT می تواند به شما در ورزش بهتر کمک کند.

4- کلسترول را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند:

بیماری قلبی یک مشکل فزاینده است.
برخی از عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند عبارتند از: کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، التهاب ، چاقی و سیگار کشیدن.
نشان داده شده است که روغن MCT از کاهش وزن و چربی پشتیبانی می کند. این به نوبه خود می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

5. قند خون و دیابت را کنترل می کند:

اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که دیابت را کنترل می کند. با این حال ، نشان داده شده است که MCT ذخیره چربی را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش می دهد.

6- همچنین تولید کننده کتون است:

کتونها متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث چربی سوزی می شوند.

076f6d08 7457 4a0e ba5a 3b388d09c838 2 - روغن MCT چیست؟

چهار نوع اصلی MCT وجود دارد:

کربن نوع 6 – کربن نوع 8 – کربن نوع 10 – کربن نوع 12

هرچه زنجیره کربن یا تعداد کربن در چهار مورد بالا کوتاهتر باشد ، جذب آن راحت تر توسط بدن انجام می شود.

چقدر باید از MCT برای تولید کتوز استفاده کرد؟

ابتدا یک قاشق چایخوری یا کمتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، با مقدار کمتری شروع کنید و بسته به احساسی که دارید میزان مصرف چربی خود را به آرامی افزایش دهید. اگر به نظر می رسد واکنش خوبی دارید ، سفر خود را حدود یک قاشق غذاخوری در روز ادامه دهید.

عوارض جانبی روغن MCT چیست؟

مصرف بیش از حد روغن می تواند عوارضی مانند سوء هاضمه ، اسهال ، استفراغ ، تحریک پذیری ، حالت تهوع ایجاد کند ، در حالی که روغن معمولاً به خوبی تحمل می شود ، ناراحتی معده و نفخ معده. سعی کنید این روغن را با غذا مصرف کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید و به یاد داشته باشید که با دوز کمتر شروع کنید و در صورت تمایل به تدریج آن را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید