عوامل مثر بر رشد قد


عوامل متعددی بر قد افراد تأثیر می گذارد که مهمترین آنها ژنتیک است. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه ، تخمین زده می شود که عوامل ژنتیکی 60 تا 80 درصد از قد افراد را تحت تأثیر قرار می دهند و عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش بیشتر بقیه را تشکیل می دهند. از آنجا که رشد قد در 1 سالگی شروع می شود و تا پایان بلوغ ادامه می یابد ، بعید به نظر می رسد که شما بعد از بلوغ قد خود را افزایش دهید.

عوامل مثر بر رشد قد

با این حال ، توصیه های زیر می تواند به شما در تغییر رشد کلیدی به Created کمک کند ، زیرا مواردی وجود دارد که پتانسیل رشد بیشتر در دوران نوجوانی را تضمین می کند و به شما در افزایش قد در این دوران کمک می کند.

تاثیر رژیم متعادل بر افزایش قد

این یکی از مهمترین و موثرترین عوامل برای افزایش قد شما است. این امر به این دلیل است که حفظ رژیم غذایی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی مناسب برای این هدف باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه تازه
  • انواع سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین
  • لبنیات
  • ویتامین دی

استفاده صحیح از مکمل ها

چندین مکمل خاص وجود دارد که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک شدن استخوان ها در بزرگسالان می شود. به عنوان مثال ، برای افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد ، پزشک شما ممکن است مکمل هایی را که حاوی HGH مصنوعی هستند تجویز کند. بنابراین ، از مکمل هایی که قول افزایش قد را می دهند باید اجتناب شود ، زیرا هیچ مکمل ای که بتواند به طور مستقیم قد را در طول رشد افزایش دهد وجود ندارد و به طور کلی مکمل در طول رشد توصیه می شود.

خواب کافی و کافی در افزایش قد مثر است.

کم خوابی و نخوابیدن کافی در بلند مدت عموماً بر رشد قد تأثیر نمی گذارد ، اما وقتی نوجوانان کمتر از نیاز بدن خود می خوابند ، می توانند با سرعت رشد مشکل ایجاد کنند. این به این دلیل است که بدن در طول خواب هورمون رشد (HGH) را ترشح می کند و عدم خواب کافی تولید این و دیگر هورمون ها را کاهش می دهد. در اینجا زمان خواب مناسب برای هر گروه سنی آمده است:

  • خواب کافی برای نوزادان زیر 3 ماه 14 تا 17 ساعت در شب است.
  • نوزادان 3 تا 11 ماه باید روزانه 12 تا 17 ساعت بخوابند.
  • کودکان 1 تا 2 سال به 11 تا 14 ساعت خواب نیاز دارند.
  • حتی کودکان 3-5 ساله نیز به 10 تا 13 ساعت خواب روزانه نیاز دارند.
  • کودکان 6-13 ساله به 9-11 ساعت خواب کافی نیاز دارند.
  • خواب خوب برای کودکان 14-17 ساله 8-10 ساعت است.
  • بزرگسالان 18 تا 64 ساله به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند.
  • 7-8 ساعت خواب نیز برای افراد مسن توصیه می شود.

فعالیت و تحرک

ورزش منظم روزانه فواید زیادی دارد ، ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند ، به شما در حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل کمک می کند و تولید هورمون رشد یا HGH را افزایش می دهد. کودکان حداقل روزانه به یک ساعت ورزش نیاز دارند ، اما ورزش بعد از بزرگسالی فواید زیادی دارد و می تواند به حفظ سلامت بدن و همچنین کاهش خطر پوکی استخوان کمک کند.

حفظ وضعیت صحیح بدن

وضعیت نادرست می تواند شما را کوتاهتر از آنچه هستید نشان دهید و با گذشت زمان ، افتادگی یا چمباتمه زدن می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین ، توجه به نحوه ایستادن ، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و در این حالت شما باید وضعیت صحیح بدن را حفظ کنید. برای حفظ حالت بدن سالم ، انجام برخی تمرینات که برای بهبود وضعیت جسمانی شما طراحی شده اند می تواند م effectiveثر باشد و این تمرینات را می توان با کمک پزشک انجام داد.

از تمرینات یوگا استفاده کنید

تمرینات یوگا برای کل بدن می تواند به تقویت ماهیچه ها و ایجاد تعادل در بدن کمک کند و قد افراد را بلندتر نشان دهد. اگر می خواهید از تمرینات یوگا مبتدی استفاده کنید ، می توانید این تمرینات را در خانه یا به صورت گروهی در باشگاه شروع کنید. تمرین منظم یوگا به رفع تنش و کاهش سطح استرس کمک می کند ، بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات وزن ، آرتروز و درد مفاصل را از بین می برد.

افزایش قد

آیا می توانید در بزرگسالی قد بلند شوید؟

بعد از بلوغ و نوجوانی ، صفحه رشد استخوان ها بسته می شود و پس از این مرحله ، تغذیه مناسب و ورزش بر افزایش قد در بزرگسالی تأثیری ندارد. کمکی نمی کند. در اینجا چند راه برای بهبود وضعیت بدن وجود دارد:

  • به طور منظم تمرینات کششی انجام دهید
  • وضعیت صحیح نشستن
  • فعالیت و ورزش منظم
  • از چمباتمه زدن خودداری کنید

چه زمانی رشد متوقف می شود؟

رکود به صورت ژنتیکی در بدن هر فرد ایجاد می شود ، به طریقی و در حدی که در درجه اول توسط ژنتیک تعیین می شود. کد ژنتیکی فرایند رشد فردی ما را تنظیم می کند و هنگامی که رشد فیزیکی استخوان ها و سایر اندام ها در دوران بلوغ کامل می شود ، تولید استروژن در این دوره افزایش می یابد و باعث بسته شدن صفحات رشد استخوان می شود و وقتی این صفحه بسته می شود ، قادر به پاسخگویی به آن نیست. رشد تحریک. در نتیجه ، صفحات رشد استخوان بسته می شوند و رشد آنها متوقف می شود ، و این باعث می شود که شما بلندتر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید