نکات تغذیه ای برای کم خونی رژیم درمانی متخصص تغذیه بالینی


مهمترین نکات تغذیه ای برای کم خونی عبارتند از:

به معنی برای نکات تغذیه ای برای کم خونی می تواند در پیشگیری و درمان این عارضه مفید باشد. کم خونی یک بیماری شایع است که در آن گلبول های قرمز سالم کافی برای انتقال اکسیژن به بافت های بدن وجود ندارد. کمبود آهن و کم خونی آن یکی از بزرگترین مشکلات تغذیه ای و بهداشتی در ایران است. این مشکل به ویژه در کودکان و زنان در سنین باروری مشاهده می شود.

نکات تغذیه ای برای کم خونی

کمبود آهن در تمام مراحل زندگی می تواند عوارضی مانند کاهش ادراک و یادگیری داشته باشد که بسته به میزان کمبود ، شدت آن متفاوت است. برای درمان کم خونی ، ابتدا باید علت آن مشخص شود. در غیاب مواد مغذی مانند آهن ، اصلاح و مکمل مصرف غذا به عنوان گزینه های درمانی مکمل در نظر گرفته می شود.

مهمترین منابع غذایی آهن عبارتند از جگر ، کله پاچه ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و زرده تخم مرغ. منابع گیاهی سبزیجات برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات مانند عدس و لوبیا نیز حاوی مقادیر مناسبی آهن هستند.

علل کم خونی

کم خونی به دلایل مختلف ایجاد می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

کمبود آهن

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن است که بر بدن شما تأثیر می گذارد. مغز استخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. بدون آهن کافی ، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی برای گلبول های قرمز تولید کند.

کم خونی در شرایط خاص

این نوع کم خونی در بسیاری از زنان باردار مشاهده می شود. این بیماری همچنین در اثر از دست دادن خون مانند خونریزی شدید قاعدگی ، زخم ، سرطان و استفاده منظم از داروهای مسکن بدون نسخه ، به ویژه آسپرین ایجاد می شود.

کمبود ویتامین

علاوه بر آهن ، بدن به اسید فولیک و ویتامین B-12 نیاز دارد تا گلبول های قرمز کافی دریافت کند. رژیم غذایی فاقد این ویتامین ها و سایر مواد مغذی مهم می تواند تولید گلبول های قرمز را کاهش دهد.

در برخی از افرادی که به اندازه کافی B-12 دریافت نمی کنند ، بدن نمی تواند ویتامین های کافی را جذب کند و می تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین شود که به آن کم خونی بدخیم می گویند.

کم خونی التهابی

برخی بیماریها مانند سرطان ، ایدز ، روماتیسم ، بیماری کلیوی ، بیماری التهابی روده و سایر بیماریهای التهابی حاد یا مزمن ، می توانند در تولید گلبولهای قرمز اختلال ایجاد کنند.

کمخونی آپلاستیک

این کم خونی نادر و تهدید کننده زندگی زمانی رخ می دهد که بدن گلبول های قرمز کافی تولید نمی کند. علل کم خونی آپلاستیک شامل عفونت ها ، برخی داروها ، بیماری های خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی است.

کم خونی مرتبط با بیماری مغز استخوان

بیماری هایی مانند سرطان خون و میلوفیبروز می توانند با تأثیر بر تولید خون در مغز استخوان باعث کم خونی شوند. اثرات این نوع سرطان و بیماریهای شبه سرطان از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر است.

Mylofibros این نوعی سرطان مغز استخوان است که با تولید طبیعی سلول های خونی تداخل دارد.

کم خونی همولیتیک

زمانی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز به سرعت از بین می روند. برخی بیماریهای خونی تخریب گلبولهای قرمز را افزایش می دهند.

کم خونی داسی شکل

این بیماری ارثی و گاهی جدی است. علت آن کمبود هموگلوبین است که گلبولهای قرمز را به هلال غیر طبیعی تبدیل می کند. گلبولهای نامنظم خون زودرس می میرند و در نتیجه کمبود مزمن گلبول های قرمز خون ایجاد می شود.

نکات تغذیه ای در مورد کم خونی را ادامه دهید

میوه های خشک شده (برگ) ، به ویژه برگ زردآلو ، انجیر خشک ، کشمش و دانه های روغنی نیز حاوی مقدار زیادی آهن هستند. البته باید توجه داشت که جذب آهن به طور کلی از منابع گیاهی کمتر است.

ویتامین ها ج به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات تازه و خام ، جذب آهن از منابع غذایی از منابع گیاهی افزایش می یابد.به ازعلاوه بر غذاهای ذکر شده ، بسیاری از انواع کم خونی از نظر سایر مواد مغذی مانند اسید فولیک و ویتامین ها کمبود دارند B12 منابع کافی از این ریز مغذی ها نیز باید ایجاد شود.

اصلی ترین و شایع ترین علل کمبود آهن ، مصرف ناکافی غذاهای غنی از آهن مانند گوشت ، به ویژه گوشت قرمز است که منبع غنی آهن قابل جذب است. عادات غذایی نادرست ، مانند نوشیدن چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا ، نیز می تواند منجر به کمبود آهن شود.

علاوه بر این ، برخی رفتارهای غذایی مانند استفاده منظم از ساندویچ های آماده ، سوسیس ، کالباس ، پیتزا و تنقلات کم ارزش مانند چیپس ، نوشابه ، شکلات و پفک نیز می تواند افراد را در معرض کمبود آهن قرار دهد. زیرا این غذاها اغلب دارای آهن کمی هستند. مصرف نان با استفاده از جوش شیرین یکی دیگر از عوامل م inثر در ایجاد کمبود آهن است.

نکات تغذیه ای برای کم خونی

نظرات متفاوتی در مورد استفاده از مکمل های آهن در دوران قاعدگی وجود دارد. مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر کم خونی فقر آهن ندارید ، مصرف زیاد این ماده و تجمع آن در بدن به دلیل خاصیت اکسید کننده آهن می تواند خطرات احتمالی مانند بیماری قلبی را به دنبال داشته باشد. سرطان.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 ، گزارشی منتشر کرد که مکمل متناوب آهن را در زنان در سنین باروری در مناطقی از جهان با شیوع بالای کم خونی فقر آهن توصیه می کرد. البته همانطور که گفته شد ، توصیه مصرف مکمل آهن در افراد مختلف متفاوت است و باید بعد از آزمایش خون انجام شود و در موارد عادی رعایت نکات توصیه شده برای جلوگیری از کم خونی کافی است.

در همه انواع کم خونی ، میزان هموگلوبین خون کاهش می یابد که این امر میزان اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام ها را کاهش می دهد. از بین انواع مختلف کم خونی ، سه مورد بسیار شایع است. این سه نوع عبارتند از:

  1. نارسایی کمبود آهن
  2. کمبود اسید فولیک
  3. کمبود ویتامین B12

نکات تغذیه ای برای کم خونی

نکات تغذیه ای برای کم خونی

تفاوت بین کم خونی فقر آهن و سایر کم خونی ها

در این حالت ، علاوه بر کاهش سطح هموگلوبین در خون ، سلول های خونی به ویژه گلبول های قرمز نیز کوچک می شوند.

علت کم خونی ویتامین B12 و اسید فولیک چیست؟

در این دو نوع کم خونی ، هموگلوبین خون کاهش یافته و سلول های خونی بزرگ می شوند. کم خونی فقر آهن را می توان با یک آزمایش ساده تشخیص داد. با این حال ، برای تشخیص کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 ناشی از کم خونی اسید فولیک به دلیل دمیدن اسید فولیک ، امکان انجام آزمایشات دقیق وجود دارد که فقط در آزمایشگاه مجهز قابل انجام است.

علائم فیزیکی این سه نوع چیست؟

علائم هر سه نوع کم خونی تقریباً یکسان است. علائمی مانند رنگ پریدگی ، خستگی زودرس و بیش از حد در طول روز. از دست دادن حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن نیز مشاهده می شود.

رژیم درمانی این کم خونی ها چیست؟

در دراز مدت ، استفاده طولانی مدت از داروهای مرتبط با آن برای همه انواع کم خونی توصیه نمی شود ، اما استفاده کوتاه مدت از این داروها به کاهش علائم کم خونی شدید کمک می کند و پس از برطرف شدن آن ، می توان به رژیم غذایی مناسبی دست یافت. در نظر گرفته شده.

برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ، 2 تا 3 وعده گوشت در روز توصیه می شود. در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک ، خوردن یک تا دو وعده سبزیجات تازه در روز خوب است.

تغذیه و کم خونی

کم خونی را می توان با علل و علائم مختلف تشخیص داد. نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش نقش تغذیه ای در پیشگیری و مدیریت کم خونی است. برخی از داروها و مشکلات مزمن سلامتی ممکن است خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند. پزشک شما به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک می کند تا رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از فقر آهن مدیریت کرده و زندگی ساده تر ، سالم تر و شادتری داشته باشند.

علائم کم خونی

علائم کم خونی بستگی به علت آن دارد. اگر کم خونی ناشی از یک بیماری مزمن باشد ، می توان با آزمایش تشخیص داد.

بسته به علت کم خونی علائم وجود دارد. این علائم در صورت بروز شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • ضعف
  • پوست زرد یا کم رنگ
  • ضربان قلب نامنظم
  • ناراحتی تنفسی
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • دست و پای سرد
  • سردرد

نکات تغذیه ای برای کم خونی

نکات تغذیه ای برای کم خونی

کم خونی و بیماریهای مزمن

اگرچه انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد ، این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن خود را ندارید.

کم خونی می تواند نتیجه از دست دادن خون ، عوامل ژنتیکی یا عوامل دیگر باشد. بیماریهای مزمن مانند HIV / AIDS ، سرطان ، آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون و سایر موارد می تواند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهد. در صورت تشخیص بیماری مزمن ، از متخصص تغذیه خود در مورد افزایش خطر ابتلا به کم خونی سوال کنید.

اهمیت آزمایش سطح آهن

اگر فکر می کنید کم خونی دارید ، حتما سطح آهن خود را آزمایش کنید. میزان آهن مورد نیاز فرد بستگی به جنسیت ، سن و سایر عوامل بهداشتی دارد. انجمن ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که مردان روزانه به 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. در زنان 19 تا 50 سال ، مقدار آهن مورد نیاز 18 میلی گرم است. زنان 50 سال به بالا روزانه 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. مصرف زیاد یا کمتر آهن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

دارو و مکمل های آهن

در صورت تشخیص کم خونی ، مکمل ها و داروهایی برای مقابله با این مشکل برای شما تجویز می شود. همیشه داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید. داروها یا مکمل های خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی را می توان بسته به نوع و عوامل بهداشتی فرد تشخیص داد ، موقتی است یا می تواند یک مشکل طولانی مدت باشد. در هر دو مورد ، تغذیه مناسب بخش مهمی در پیشگیری و مدیریت کم خونی است.

رژیم غذایی متعادل می تواند از کمبود آهن جلوگیری کند. اگر در معرض ابتلا به کم خونی هستید ، در مورد نحوه تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود با متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع آهن موجود در غذاها

آهن یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی که روزانه می خورید یافت می شود. اما اگر کمبود آهن دارید ، باید به میزان آهن رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. ببینید کدام غذاها دارای سطح آهن هستند و کدام گزینه ها هستند. غذاهای زیادی سرشار از آهن هستند.

بدن شما در مقایسه با منابع گیاهی ، بیشتر آهن خود را از منابع گوشت جذب می کند. اگر کمبود آهن دارید ، حتماً بوقلمون ، مرغ و گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی ، کلم پیچ و اسفناج از دیگر نمونه های رایج غذاهای غنی از آهن هستند. برخی از غذاهای غنی از آهن که اغلب برای افزایش سطح آهن توصیه می شوند عبارتند از:

  1. گوشت گوساله
  2. گوشت بره
  3. بوقلمون
  4. جوجه
  5. کبد
  6. تخم مرغ
  7. غذای دریایی
  8. نان و غلات
  9. میوه هایی مانند توت فرنگی ، هندوانه ، کشمش ، خرما ، انجیر ، زردآلو خشک ، هلو خشک
  10. لوبیا

در مورد گزینه های غذایی غنی از آهن از متخصص تغذیه خود سوال کنید.

نکات تغذیه ای برای کم خونی

کدام غذاها جذب آهن را افزایش می دهند؟

علاوه بر نیاز به خوردن غذاهای غنی از آهن ، متخصص تغذیه غذاهایی را توصیه می کند که به جذب آهن کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C می توانند جذب آهن را افزایش دهند.

به دنبال راه های آسان برای ترکیب غذاهای غنی از آهن با منابع ویتامین C باشید. به عنوان مثال ، افزودن گوجه فرنگی و فلفل به سالاد کلم پیچ و اسفناج به شما یک وعده غذایی مغذی می دهد که به شما در مدیریت کم خونی کمک می کند. ویتامین E موجود در هویج ، سیب زمینی شیرین ، پرتقال و سایر غذاهای رایج نیز می تواند به جذب آهن کمک کند.

کدام مواد غذایی جذب آهن را مختل می کند؟

اگرچه خوردن غذاهای سرشار از آهن برای کنترل کم خونی مهم است ، اما آشنایی با غذاهایی که جذب آهن را محدود یا متوقف می کنند نیز مهم است. کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم است ، اما می تواند در جذب آهن در بدن اختلال ایجاد کند.

برخی از نان های سبوس دار ، غلات و محصولات سویا حاوی اسیدی به نام فیتات هستند. فیتات و اسید فیتیک می توانند جذب آهن را کاهش دهند ، بنابراین در مورد محدودیت اسید فیتیک در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. قهوه و چای ، به ویژه چای سیاه ، می تواند جذب آهن را مسدود کند. بهتر است هنگام خوردن غذا از این مواد اجتناب کنید.

بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از غذا چای یا قهوه بنوشید. اگر کم خونی دارید ، از متخصص تغذیه خود بخواهید تا به شما در تامین مواد مغذی مورد نیاز رژیم غذایی کمک کند. متخصص تغذیه شما غذاها را بر اساس نیازهای غذایی منحصر به فرد شما توصیه می کند و غذاهایی را که باید از آنها اجتناب کنید مشخص می کند.

دیدگاهتان را بنویسید