حقایقی در مورد قرص های هورمونی ضد بارداری



اگر تصمیم به استفاده از قرص های ضد بارداری برای پیشگیری از بارداری یا دلایل پزشکی دیگر گرفته اید، تصمیم بعدی شما کدام نوع است.

ما با مری جین مینکین، استاد بالینی مامایی، زنان و علوم تولید مثل در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل و عضو شورای مشاوره سلامت زنان HealthyWomen در مورد انتخاب زنان برای قرص های ضد بارداری و نحوه انتخاب مناسب صحبت کردیم. یکی برای اولویت ها و نیازهای شما

قرص های ضد بارداری هورمونی ترکیبی و بدون استروژن چگونه کار می کنند؟

دو نوع اصلی از قرص های ضد بارداری هورمونی وجود دارد که به آنها ضد بارداری خوراکی نیز گفته می شود. همه آنها شامل پروژسترون و برخی نیز شامل استروژن هستند.

قرص های هورمونی ضد بارداری که هم استروژن و هم پروژسترون دارند، قرص های ترکیبی نامیده می شوند. پروژستین یک نسخه آزمایشگاهی از هورمون طبیعی پروژسترون است. قرص‌های بدون استروژن که فقط حاوی پروژستین هستند، گاهی اوقات قرص‌های فقط پروژسترون، POP یا مینی قرص‌ها نامیده می‌شوند.

پروژستین چیزی است که شما را از باردار شدن باز می دارد. تخمک گذاری را سرکوب می کند و مخاط دهانه رحم – مخاط ورودی رحم – را غلیظ یا خمیری می کند که شنا کردن اسپرم را دشوار می کند. بنابراین پروژستین نقش دوگانه ای در پیشگیری از بارداری دارد. افزودن استروژن به قرص در درجه اول برای تنظیم خونریزی قاعدگی عمل می کند.

بخوانید: چرا کنترل هورمونی بارداری برای مراقبت های بهداشتی زنان بسیار مهم است >>

قرص های ضدبارداری ترکیبی چگونه پریود من را تحت تاثیر قرار می دهد؟ در مورد قرص های ضد بارداری بدون استروژن چطور؟

برخی از انواع قرص های ترکیبی ضد بارداری در واقع به منظور مدیریت پریود تجویز می شوند: آنها می توانند دوره های قاعدگی را تنظیم کرده و درد پریود را کاهش دهند. اگر شما فردی هستید که پریودهای بدی دارید، با گرفتگی عضلات، جریان بیش از حد یا هر دو، ممکن است مصرف قرص ترکیبی را بهتر انجام دهید. تاثیر قرص های بدون استروژن بر دوره شما می تواند متغیرتر باشد. برخی از زنان اصلاً پریود نمی شوند و برخی نیز گهگاه دچار خونریزی می شوند.

آیا شرایط یا دلایل خاصی وجود دارد که من نمی‌توانم از انواع خاصی از داروهای ضد بارداری استفاده کنم؟

آره. شرایط و دلایل پزشکی متعددی وجود دارد که ممکن است نتوانید انواع خاصی از داروهای ضد بارداری را انجام دهید. برای مثال، زنان شیرده از مصرف قرص‌هایی که حاوی استروژن هستند، منع می‌شوند، زیرا می‌تواند تولید شیر مادر را سرکوب کند. پس از پایان شیردهی، می توانید به قرص ترکیبی برگردید. همچنین، زنان مبتلا به حملات میگرن ممکن است با مصرف قرص های بدون استروژن بهتر عمل کنند. زنانی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مورد لخته شدن خون نگران هستند، باید از مصرف قرص هایی که حاوی استروژن هستند نیز اجتناب کنند.

چه عوارض جانبی با هر نوع قرص بیشتر است؟

عوارض جانبی زمانی که برای اولین بار مصرف قرص را شروع می کنید، شایع تر است، زیرا بدن شما با هورمون ها سازگار می شود. معمولاً بعد از یک یا دو ماه برطرف می شوند. آنها می توانند شامل سینه درد، لکه بینی، تغییر در دوره قاعدگی، حملات سردرد یا حالت تهوع باشند. اگر عوارض جانبی شما شدید است، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد نوع قرصی را که مصرف می کنید تغییر دهید.

البته برخی از عوارض جانبی مانند تغییر در چرخه قاعدگی شما می تواند مطلوب باشد. برخی از زنان از این قرص برای تنظیم، کاهش شدت قاعدگی یا حتی حذف آن استفاده می کنند.

اگر یک قرص را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک قرص را فراموش کردید، روز بعد دو قرص را مصرف کنید. با این حال، بسیاری از ارائه دهندگان به زنانی که از قرص‌های بدون استروژن استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌کنند که حداقل یک هفته پس از حذف دوز، از روش‌های کنترل بارداری پشتیبان استفاده کنند. از دست دادن یک قرص با یک قرص ترکیبی چندان مهم نیست.

پس از شروع مصرف هر نوع قرص چقدر زود از باردار شدن در امان خواهم بود؟

برای همه انواع، اگر قرص را در روز اول یا دوم پریود شروع کنید، به محض شروع مصرف باید از شما محافظت شود. اگر از اواسط چرخه خود شروع کنید، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا موثر باشد. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چه زمانی می توانید به قرص خود برای پیشگیری از بارداری اعتماد کنید.

آیا مصرف قرص های زایمان هورمونی در حال حاضر بر شانس باردار شدن من در آینده تأثیر می گذارد؟

استفاده از هر دو نوع قرص نباید بر توانایی شما برای باردار شدن بعدا تأثیر بگذارد. و لازم نیست نگران استفاده طولانی مدت باشید: هیچ یک از انواع قرص ها بر روی چشم انداز باروری شما تأثیر نمی گذارد.

من همیشه به خانم هایی که از قرص استفاده می کنند و قصد بارداری در آینده دارند پیشنهاد می کنم از این زمان استفاده کنند تا به بهترین شکل ممکن برسند. تغذیه خوب و عادات ورزشی برای بارداری خوب بسیار مفید است. و من توصیه می کنم زمانی که قصد بارداری دارید، اسید فولیک اضافی دریافت کنید. از آنجایی که قبلاً عادت به مصرف روزانه یک قرص دارید، چرا کنترل بارداری را با ویتامین حاوی اسید فولیک تغییر ندهید؟

این منبع آموزشی با پشتیبانی اکسلتیس ایجاد شده است.

از مقالات سایت شما

مقالات مرتبط در سراسر وب



Source link