بیماری لایم چیست و چرا باید از تیک آگاه باشیم؟ – آژانس امنیت سلامت انگلستان


کنه آهو (ixodes ricinus) در زمینه برگ سبز

کنه‌ها در انگلستان می‌توانند حامل عفونت‌هایی از جمله بیماری لایم و – به ندرت – آنسفالیت منتقله از طریق کنه (TBE) باشند.

کنه‌ها می‌توانند در تمام طول سال فعال باشند، اما بیشتر در ماه‌های آوریل تا جولای و گاهی اوقات در اواخر پاییز فعال هستند. فعالیت در طول ماه های زمستان ادامه دارد اما در سطح قابل توجهی کاهش یافته است. بنابراین، ما به مردم یادآوری می‌کنیم که در هر زمانی از سال از فضای عالی لذت می‌برند.

برای کمک به ایمن ماندن شما، راهنمای محافظت از خود در برابر عفونت های منتقله از کنه گردآوری کرده ایم. در این پست وبلاگ، نحوه جلوگیری از نیش کنه، نحوه تشخیص علائم و نشانه های بیماری لایم و TBE، و زمان درخواست کمک پزشکی را خواهید آموخت.

کنه ها کجا پیدا می شوند؟

کنه ها در بسیاری از محیط های بیرونی مختلف زندگی می کنند، اما آنها به ویژه در مناطق چمنزار و جنگلی رایج هستند. بنابراین اگر در فعالیت هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا کمپینگ شرکت می کنید، بیشتر در معرض خطر گاز گرفتن هستید. همچنین ممکن است هنگام پیاده روی در برخی پارک ها و باغ های شهری در معرض کنه قرار بگیرید.

چگونه از عفونت ناشی از کنه جلوگیری کنیم

در حین راه رفتن در فضاهای سبز، به مسیرهای کاملاً مشخص پایبند باشید و سعی کنید از مسواک زدن با پوشش گیاهی که ممکن است کنه وجود داشته باشد، خودداری کنید. همچنین پوشیدن لباس هایی را در نظر بگیرید که پوست شما را بپوشاند تا دسترسی کنه ها به مکان مناسب برای نیش زدن را دشوارتر کند.

از دافع حشرات (به عنوان مثال DEET) استفاده کنید و به طور مرتب لباس ها یا پوست در معرض آن را بررسی کنید تا بتوانید کنه های خزنده را تشخیص دهید و آنها را پاک کنید.

پس از گذراندن وقت در خارج از منزل، بسیار مهم است که خودتان، لباس‌هایتان، حیوانات خانگی‌تان و دیگران را از نظر کنه بررسی کنید. هر تیک متصل شده را به محض اینکه آن را با استفاده از ابزار حذف کنه یا موچین با نوک ریز پیدا کردید، بردارید. موچین های با نوک ظریف با موچین های معمولی که ممکن است برای از بین بردن موهای ابرو استفاده شوند متفاوت است. آنها بسیار باریک و نوک تیز هستند و اطمینان حاصل می کنند که کنه ها در حین برداشتن له نمی شوند.

ابزاری برای از بین بردن کنه ها در کنار یکی از حشرات

بیماری لایم چیست؟

بیماری لایم عفونتی است که می‌تواند توسط کنه‌های موجود در بریتانیا منتقل شود، اگرچه باید به خاطر داشت که همه کنه‌ها حامل باکتری‌هایی نیستند که باعث بیماری لایم می‌شوند و همه گزش‌های کنه‌های آلوده منجر به عفونت انسان نمی‌شوند. این بیماری می تواند زمانی ایجاد شود که کسی توسط کنه عفونی گزیده شود، معمولاً در فضای باز و در فضای سبز که ممکن است کنه وجود داشته باشد. بیماری لایم نباید شما را از لذت بردن از فضای باز منصرف کند زیرا می توانید با رعایت اقدامات احتیاطی بالا شانس ابتلا خود را کاهش دهید.

علائم بیماری لایم چیست؟

یکی از شایع‌ترین علائم، بثورات پوستی در حال گسترش در محل گزش کنه است که معمولاً 3 تا 30 روز پس از گزش ایجاد می‌شود. این بثورات در همه موارد ایجاد نمی شود. علائم دیگر عبارتند از علائم خفیف شبیه آنفولانزا مانند تب، سردرد و خستگی، افتادگی صورت، دردهای عصبی و بی حسی یا گزگز در دست ها یا پاها.

از کجا می توان آن را گرفت؟

مردم به احتمال زیاد هنگام انجام فعالیت در حومه شهر، به ویژه در جنگل ها و مراتع که حیوانات وحشی (از جمله آهو) و دام نیز فراوان هستند، با کنه ها مواجه می شوند. سایر فضاهای سبز مانند پارک ها یا باغ های شهری نیز می توانند فرصت هایی را برای تماس بین مردم و کنه ها فراهم کنند.

در حالی که کنه ها در ماه های بهار و تابستان بیشترین فعالیت را دارند، می توان آنها را در تمام طول سال یافت. اکثر گزش کنه ها باعث بیماری لایم نمی شود. هر ساله حدود 1500 مورد تایید شده آزمایشگاهی بیماری لایم در انگلستان و ولز وجود دارد، اگرچه تخمین زده می‌شود که سالانه 1000 تا 2000 نفر بیشتر بر اساس ارزیابی بالینی به جای آزمایش‌های آزمایشگاهی تشخیص داده می‌شوند.

آیا بیماری لایم قابل درمان است؟

در بریتانیا، بیماری لایم یک عفونت غیر معمول است و طبق دستورالعمل‌های موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) می‌توان آن را با موفقیت با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد. در صورت عدم درمان، می‌تواند طیف وسیع‌تری از علائم را در برخی افراد ایجاد کند، مانند راش‌های متعدد در قسمت‌های دیگر بدن، افتادگی صورت، درد تیراندازی عصبی و به ندرت تپش قلب یا تورم مفاصل. اکثر بیمارانی که در مراحل بعدی عفونت تحت درمان قرار می‌گیرند، به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز بسیار خوب پاسخ می‌دهند، اگرچه برخی ممکن است آسیب طولانی‌مدت به مفاصل یا سیستم عصبی خود داشته باشند.

توجه به علائم بیماری لایم و بررسی خود برای وجود کنه ها پس از رفتن به فضاهای سبز که ممکن است وجود داشته باشند بسیار مهم است. حذف صحیح کنه می تواند شانس ابتلا به بیماری لایم را کاهش دهد.

علائم اولیه معمولاً حدود 1 تا 4 هفته پس از گزش ایجاد می‌شوند، اما ممکن است بین 3 تا 30 روز پس از قرار گرفتن در معرض کنه‌های آلوده ظاهر شوند. تشخیص سریع علائم می تواند تضمین کند که شما اولین تشخیص و درمان را از پزشک عمومی دریافت می کنید.

اگر علائم بیماری لایم را دارید چه باید کرد؟

اگر در عرض چند هفته پس از گزش کنه ناخوشید (به عنوان مثال با بثورات مدور در حال گسترش، علائم شبیه آنفولانزا، درد عصبی یا افتادگی در یک یا هر دو طرف صورت)، با پزشک خود تماس بگیرید یا با شماره NHS 111 تماس بگیرید. بی درنگ. همه متوجه نخواهند شد که توسط یک کنه گزیده شده اند، بنابراین ممکن است همچنان علائم بیماری لایم را بدون یادآوری نیش کنه ایجاد کنید. دستورالعمل های ملی برای پزشکان وجود دارد که در مورد تشخیص و مدیریت بیماری لایم مشاوره ارائه می دهد.

موارد بیماری لایم در سراسر کشور چگونه پایش می شود؟

ابزارهای نظارتی برای بیماری لایم از اطلاعات کنه‌های جمع‌آوری‌شده در نقاط مختلف کشور و داده‌های آزمایشگاهی از نمونه‌های بیمار استفاده می‌کنند. با این حال، قبلاً، از آنجایی که داده‌های آزمایشگاهی معمولاً به محل زندگی شخصی مرتبط می‌شد، در درک مکان ابتلا به عفونت شکافی وجود داشت.

ما اکنون اطلاعات بیشتری در مورد افرادی که آزمایش آنها برای بیماری لایم اخیراً اکتسابی مثبت بوده است جمع آوری می کنیم، از جمله اینکه در کجا ممکن است عفونت را دریافت کرده باشند.

این نظارت پیشرفته به ما امکان می دهد تا اپیدمیولوژی و عوامل خطر بیماری لایم در انگلستان را بهتر درک کنیم، بنابراین افراد می توانند در هنگام لذت بردن از فضای باز اقداماتی را برای کاهش خطر خود انجام دهند.

آیا موارد ابتلا به بیماری لایم در حال افزایش است؟

مطالعات در اروپا تخمین می زند که 1٪ تا 5٪ نیش کنه می تواند منجر به بیماری لایم شود. به طور متوسط، تقریباً 4٪ از کنه ها در انگلستان و ولز آلوده می شوند، اگرچه این محدوده می تواند در مناطق مختلف و در طول سال ها نوسان داشته باشد و به طور متوسط ​​در برخی مناطق به 8-10٪ می رسد.

از زمانی که جمع‌آوری داده‌ها در سال 2005 آغاز شد، روند افزایشی تدریجی در موارد بیماری لایم وجود داشته است، اگرچه نوسانات سالانه به ویژه از سال 2018 مشاهده شده است. می‌توانید به گزارش‌های منظم در وب‌سایت UKHSA دسترسی داشته باشید.

افزایش کل موارد ممکن است به دلیل ترکیبی از افزایش آگاهی از بیماری لایم و همچنین بهبود نظارت، دسترسی بهتر به تشخیص، افزایش پتانسیل برای مواجهه با کنه ها به دلیل تغییرات در جمعیت حیات وحش و تغییر زیستگاه باشد که ممکن است منجر به تغییرات در توزیع کنه در سراسر کشور و تغییر رفتار انسان.

“بیماری مزمن لایم” چیست؟

هیچ تعریف توافقی از اصطلاح “بیماری مزمن لایم” در بین پزشکان وجود ندارد، بنابراین برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. برخی از افراد از اصطلاح بیماری لایم مزمن برای توصیف طیف وسیعی از علائم غیر اختصاصی از جمله خستگی مزمن و علائم عصبی غیر قابل توضیح استفاده می کنند، حتی زمانی که هیچ مدرکی از عفونت گذشته یا فعلی بیماری لایم وجود ندارد.

علائم غیراختصاصی با علائم چندین بیماری دیگر از جمله فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن همپوشانی دارد که می‌تواند توسط عفونت‌های رایج مانند ویروس تب غده‌ای و – اخیراً – COVID-19 ایجاد شود.

اگرچه اکثر افراد مبتلا به بیماری لایم به سرعت و به طور کامل از عفونت بهبود می یابند، احساس خستگی طولانی مدت یا درد عضلانی در زمان اتمام دوره آنتی بیوتیک غیرعادی نیست. این علائم معمولاً با گذشت زمان خود به خود برطرف می شوند، اگرچه به ندرت می توانند بیش از 6 ماه باقی بمانند و با دوره های طولانی تر یا مکرر آنتی بیوتیک بهبود نمی یابند.

آیا باید توسط NHS یا یک آزمایشگاه با بودجه خصوصی آزمایش شوم؟ آیا تفاوتی وجود دارد؟

اگر بثورات بولسی کلاسیک دارید، باید بدون نیاز به آزمایش برای بیماری لایم درمان شوید. اگر اخیراً در معرض کنه و علائم بیماری لایم قرار گرفته اید (اما بثورات بولسی وجود ندارد)، راهنمایی پزشکان NHS در انگلستان این است که یک نمونه خون گرفته و برای آزمایش در آزمایشگاه NHS یا UKHSA ارسال کنند.

این آزمایش‌ها با جستجوی آنتی‌بادی‌هایی که فرد مبتلا به بیماری لایم تولید می‌کند، کار می‌کند.

آنتی بادی ها مدتی طول می کشد تا به سطوح قابل شناسایی برسند، بنابراین، آزمایشات انجام شده در 4 هفته اول عفونت ممکن است منفی باشد و ممکن است نیاز به تکرار بر روی نمونه خون تازه گرفته شده 4 تا 6 هفته پس از اولین آزمایش باشد.

ما به افراد توصیه می‌کنیم در آزمایش‌های خصوصی احتیاط کنند و قبل از صرف هزینه برای آزمایش‌ها یا درمان‌های خصوصی با پزشک NHS خود صحبت کنند، زیرا برخی از آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی آزمایش‌ها و درمان‌های غیرقابل اعتمادی را ارائه می‌دهند که توسط جامعه علمی پشتیبانی نمی‌شوند.

آزمایش‌های تشخیصی که خارج از NHS انجام می‌شود نیز ممکن است نتایج مثبت کاذب ایجاد کند، در صورتی که آزمایش بیماری لایم را مثبت نشان دهد، در حالی که بیمار واقعاً آن را ندارد. توصیه ما این است که از طریق NHS کمک بگیرید.

ویروس آنسفالیت منتقله از کنه (TBEV) چیست؟

TBEV یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش کنه منتشر می شود. اگرچه در بسیاری از نقاط جهان، از جمله چندین کشور اروپایی، در چند سال اخیر، کنه های ناقل TBEV در چند منطقه در انگلستان یافت شده است. تعداد بسیار کمی از موارد TBE انسانی تشخیص داده شده است که تصور می شود در انگلستان به دست آمده باشد.

علائم آن چیست؟

TBEV باعث ایجاد طیفی از تظاهرات، از عفونت کاملاً بدون علامت تا بیماری خفیف شبه آنفولانزا، تا عفونت شدید در سیستم عصبی مرکزی مانند مننژیت یا آنسفالیت (تورم مغز) می شود.

علائم آنسفالیت و مننژیت می تواند شامل تب بالا همراه با سردرد، سفتی گردن، گیجی، تشنج یا حملات، کاهش یا از دست دادن هوشیاری باشد.

اگر شما یا هرکسی که می‌شناسید تجربه‌های زیر را داشت، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

  • سردرد شدید
  • گرفتگی گردن
  • درد نگاه کردن به نورهای روشن
  • تناسب (تشنج)، اگر مشخص نباشد که صرع است
  • سردرگمی یا تغییر رفتار ناگهانی
  • ضعف یا از دست دادن حرکت در بازوها و پاها
  • افتادگی صورت، تغییر در بینایی یا گفتار نامفهوم

اطلاعات بیشتر را می توانید در وب سایت NHS بیابید.

به یاد داشته باشید که مشاوره و درمان به راحتی از طریق NHS در دسترس است. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که توسط کنه گزیده شده‌اید و علائمی دارید، با پزشک عمومی خود تماس بگیرید و درمانی را که به شما پیشنهاد می‌شود بپذیرید.



Source link