مواد مغذی قدرتمند برای سلامت چشم


لوتئین و زآگزانتین: کاروتنوئیدهای ماکولا

لوتئین و زآگزانتین فیتوکمیکال های محلول در چربی هستند که متعلق به کلاس رنگدانه های کاروتنوئیدی زانتوفیل هستند. آنها به درستی به عنوان “رنگدانه های ماکولا” نامیده می شوند زیرا از بین تمام کاروتنوئیدهای موجود در طبیعت، تنها لوتئین و زآگزانتین (و متابولیت های آنها) می توانند از سد خونی چشم عبور کنند و به طور انتخابی در شبکیه و عدسی چشم انسان تجمع کنند. این کاروتنوئیدها از شبکیه و عدسی در پردازش طبیعی بینایی حمایت می کنند.

لوتئین و زآگزانتین را نمی توان به صورت درون زا سنتز کرد. بنابراین، آنها باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل به دست آیند. منابع غذایی غنی از لوتئین و زآگزانتین عبارتند از: کلم پیچ، کلم ساویا، اسفناج، کلم بروکلی، نخود فرنگی، جعفری، ذرت و زرده تخم مرغ. سبزیجات به طور کلی منبع بهتری از زانتوفیل ها نسبت به میوه ها هستند. مصرف روزانه توصیه شده لوتئین تقریباً 10 میلی گرم در روز و 2 میلی گرم در روز برای زآگزانتین است. مصرف روزانه می تواند در بین بزرگسالان بسیار متفاوت باشد و می تواند بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز برای حفظ وضعیت مطلوب باشد. به عنوان مثال، متوسط ​​دریافت لوتئین تقریباً 1 تا 2 میلی گرم در روز است.

عملکرد چشمی لوتئین و زآگزانتین

عملکرد اصلی لوتئین و زآگزانتین در ارتقای سلامت چشم نقش محافظتی آنها در برابر قرار گرفتن در معرض نور آبی و منابع استرس اکسیداتیو است. با توجه به ساختار شیمیایی لوتئین و زآگزانتین (و ایزومر مزوزآگزانتین آنها)، این کاروتنوئیدها می توانند نور مرئی آبی (400 تا 500 نانومتر) را جذب کنند و به محافظت از شبکیه و عدسی در برابر آسیب احتمالی فتوشیمیایی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور کمک کنند. در نتیجه، آنها به عنوان یک سیستم «فیلتراسیون» عمل می‌کنند و از حساس‌ترین لایه‌های حسی عصبی شبکیه در برابر انحطاط نور اکسیداتیو ناشی از نور آبی با طول موج کوتاه بسیار واکنش‌پذیر محافظت می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند باعث تشکیل گونه های فعال اکسیژن (ROS) در شبکیه شود، به ویژه اکسیژن منفرد. لوتئین و زآگزانتین با داشتن خواص آنتی اکسیدانی از چشم بیشتر محافظت می کنند. آنها می توانند به طور مستقیم اکسیژن و رادیکال های آزاد را در شبکیه خاموش کنند و به محافظت از چشم در برابر اثرات نامطلوب استرس اکسیداتیو، آپوپتوز، اختلال عملکرد میتوکندری و التهاب کمک کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که لوتئین و زآگزانتین می‌توانند از پاسخ‌های بینایی-حرکتی طبیعی پشتیبانی کنند و از سرعت پردازش بصری پشتیبانی کنند. این ممکن است به دلیل کمک لوتئین و زآگزانتین به ایجاد تغییرات ساختاری در داخل یا در سراسر نورون ها یا گلیا با ارتقاء ارتباط اتصال شکاف باشد که می تواند به بهبود سرعت پردازش کمک کند. این کاروتنوئیدها همچنین ممکن است حساسیت به کنتراست بصری را افزایش دهند، که با افزایش کنتراست و پس‌زمینه اشیا، دید بهینه را پشتیبانی می‌کند. اعتقاد بر این است که آنها نور آبی را از قبل فیلتر می کنند تا اثرات نامطلوب اختلالات تابش خیره کننده، پراکندگی نور و انحراف رنگی را کاهش دهند، بنابراین حساسیت کنتراست را بهینه می کنند.

مقدار این زانتوفیل ها در ماکولا مرکزی را می توان با استفاده از روش های غیر تهاجمی مانند تراکم نوری رنگدانه ماکولا (MPOD) ارزیابی کرد. MPOD می تواند به عنوان ابزاری برای ارزیابی خطر یا پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (ARMD) که سومین علت اصلی نابینایی در سطح جهان است، استفاده شود. یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر دو دهه با مجموع 63443 زن و 38603 مرد، همگی 50 ساله یا بیشتر، مشاهده کرد که مصرف بیشتر لوتئین و زآگزانتین در دسترس زیستی با 40 درصد کاهش خطر ARMD پیشرفته مرتبط است. علاوه بر این، نشان داده شده است که لوتئین و زآگزانتین با کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری های چشمی مانند آب مروارید، گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی مرتبط هستند.

مطالعات بالینی با لوتئین و زآگزانتین

یک کارآزمایی بالینی تصادفی، کنترل شده با دارونما و گروه موازی ارزیابی کرد که آیا مکمل لوتئین (10 گرم در روز) و زآگزانتین (2 گرم در روز) ممکن است به ارتقای سلامت چشم برای 86 فردی که به طور منظم از پایانه های نمایش بصری (VDT) استفاده می کنند، کمک کند. به عنوان لپ تاپ و تلفن در مقایسه با دارونما، گروه آزمایش پس از استفاده از VDT پس از هشت هفته بهبود قابل توجهی هماهنگی چشم و دست و افزایش قابل توجهی در سطح MPOD نشان داد. با این حال، بر حرکت چشم با پیگیری صاف تأثیری نداشت. در میان 48 جوان سالم با قرار گرفتن در معرض بالای صفحه نمایش، آنهایی که شش ماه مکمل کاروتنوئید ماکولا دریافت کردند، MPOD را در تمامی معیارهای عملکرد بینایی، کیفیت خواب، فشار چشم، خستگی بینایی و سردردهای مکرر به طور قابل توجهی بهبود بخشیدند.

نتایج یک کارآزمایی دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما (تعداد = 59) نشان داد که آزمودنی‌هایی که مکمل 12 ماهه با 10 میلی‌گرم لوتئین و 2 میلی‌گرم زآگزانتین کل دریافت کردند، به طور قابل‌توجهی بازیابی استرس عکس‌برداری با قرار گرفتن در معرض مکرر، آستانه تابش نور ناتوانی را بهبود بخشیدند. و MPOD از پایه در مقایسه با دارونما. در آزمایش مکمل آنتی اکسیدان لوتئین (LAST)، 90 بیمار مبتلا به فرم خشک AMD از نظر تغییرات در عملکردهای بینایی در حین مصرف یک مخلوط مکمل اختصاصی مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان یک بهبود واقعی در عملکردهای بینایی کلیدی در میان بیماران مبتلا به AMD ثبت کردند. بیمارانی که از ترکیب آزمایشی استفاده کردند بهبود قابل توجهی درخشندگی، حساسیت کنتراست و حدت بینایی را در مقایسه با دارونما تجربه کردند. علاوه بر این، بیماران 50 درصد افزایش MPOD را در مقایسه با بیماران دارونما تجربه کردند. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد دریافت کننده 10 میلی گرم مکمل لوتئین، همراه با ویتامین C، E، و سایر مواد تقویت کننده آنتی اکسیدان، کاهش شدت علائم و آسیب شناسی AMD خشک را نشان دادند.

توسط دانیل مویر مرد، MS، CNS، LDN، و کیتلین هیگینز، MS، CNS



Source link