واکسن های mRNA چیست و چگونه کار می کنند؟


همه‌گیری COVID-19 نیاز فوری به توسعه سریع و ایمن واکسن را در شرایط اضطراری بهداشت عمومی برجسته کرد. همانطور که در گزارش ماموریت 100 روزه، تحقیق و توسعه پیشگیرانه واکسن در طول دوره های غیر بحرانی برای کمک به اطمینان از اینکه می توانیم به سرعت واکسن ها را در هنگام ظهور پاتوژن های جدید بسیج کنیم، مهم است.

مرکز توسعه و ارزیابی واکسن ما (VDEC) در پورتون داون در خط مقدم تلاش بریتانیا در همکاری با شرکای جهانی برای توسعه واکسن‌های نجات‌بخش، از جمله واکسن‌هایی برای استفاده خارج از همه‌گیری‌ها، قرار دارد. فناوری mRNA یک فناوری هیجان‌انگیز است که امکان واکنش چابک همه‌گیر را فراهم می‌کند و سرمایه‌گذاری مستمر و رهبری در این زمینه به اطمینان از آمادگی در برابر تهدیدات سلامتی آینده کمک می‌کند.

با تکیه بر موفقیت واکسن‌های mRNA که در پاسخ به شیوع کووید-19 توسعه یافته‌اند، دولت در دسامبر 2022 با Moderna همکاری کرد تا اطمینان حاصل کند که بریتانیا در خط مقدم این فناوری بالقوه تحول‌آفرین است. تحت این مشارکت 10 ساله که توسط واحد واکسن کووید در UKHSA رهبری می شود، مدرنا در تحقیق و توسعه و ساخت mRNA بیشتر در بریتانیا سرمایه گذاری خواهد کرد. این مشارکت می‌تواند بخشی از عرضه معمول واکسن بریتانیا را فراهم کند و همچنین ما را قادر می‌سازد در صورت بروز یک وضعیت اضطراری بهداشتی آینده، تولید را افزایش دهیم. این کار هم کار VDEC و هم سرمایه گذاری گسترده تر دولت در توسعه mRNA را تکمیل می کند.

واکسن های mRNA چیست و چگونه کار می کنند؟

واکسن‌های mRNA تا حد زیادی در طول همه‌گیری با موفقیت هر دو واکسن Pfizer/BioNTech و Moderna به آگاهی عمومی رسیدند. اینها واکسن‌های اصلی مورد استفاده در کمپین‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ بریتانیا هستند. با این حال، محققان چندین دهه است که روی این روش ایجاد واکسن مطالعه می کنند.

mRNA یا اسید ریبونوکلئیک پیام رسان، جزء تمام حیات روی زمین است و میلیاردها سال است که در سلول ها وجود داشته است. وظیفه آن در بدن انسان این است که مکانیزمی را فراهم کند که از طریق آن دستورالعمل های موجود در ژن های ما (DNA) بتوان برای ساخت پروتئین های خاص در سلول های ما استفاده کرد. هنگامی که در واکسن‌ها استفاده می‌شود، mRNA دستورالعمل‌های ساخت یک قطعه پروتئین بی‌ضرر را که مشابه پروتئین موجود در یک ویروس یا باکتری خاص است، به «کارخانه‌های پروتئین» سلول‌های ما ارائه می‌کند.

هنگامی که دستورالعمل‌ها رمزگشایی شدند و پروتئین جمع‌آوری شد، سیستم ایمنی ما آن را به عنوان یک جسم خارجی تشخیص می‌دهد و شروع به تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌کند که در صورت مواجهه مجدد پروتئین به شکل ویروس «واقعی» می‌توانند به آن حمله کنند.

پس از تکمیل فرآیند، سلول‌های ایمنی طبیعی بدن کنترل می‌شوند و دستورالعمل‌های mRNA از واکسن شکسته می‌شوند. سیستم ایمنی حافظه ای برای تولید آنتی بادی دارد، اما این حافظه می تواند با گذشت زمان کاهش یابد، به این معنی که تقویت کننده لازم است.

واکسن mRNA چه تفاوتی با واکسن سنتی دارد؟

همه واکسن ها با کمک به بدن ما برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری های خاص محافظت می کنند. برخی از روش‌های سنتی‌تر واکسن‌ها این است که یک شکل ضعیف یا غیرفعال شده از یک ویروس یا باکتری را به سلول وارد کنند. این سیستم ایمنی بدن ما را تحریک می کند تا در صورت مواجهه مجدد با عامل بیماری زا، واکنش نشان دهد.

یکی از تفاوت‌های اصلی بین واکسن‌های mRNA و انواع دیگر واکسن‌ها، روشی است که به وسیله آن سیستم ایمنی ما با یک آنتی‌ژن (هدفی که می‌خواهیم سیستم ایمنی‌مان در برابر آن واکنش نشان دهد) ارائه می‌شود. برخی از واکسن‌ها حاوی کل ویروس یا باکتری هستند (آنتی ژن‌های مختلف را ارائه می‌کنند)، و برخی از واکسن‌ها حاوی بخش‌های منتخبی از ویروس یا باکتری (آنتی ژن خاص‌تر) هستند. واکسن‌های mRNA متفاوت هستند زیرا دستورالعمل‌هایی را برای بدن ما فراهم می‌کنند تا قسمت‌هایی از ویروس را در سلول‌های خود تولید کند.

مزایای واکسن mRNA چیست؟

توسعه پلت فرم mRNA کمی شبیه ایجاد یک پوستر تحت تعقیب است. پس از اثبات طرح، چهره متفاوت (یا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ژنتیکی متفاوت برای پروتئین در مورد mRNA) می‌تواند به راحتی وارد شود. مزیت اصلی واکسن‌های mRNA این است که می‌توان آن‌ها را سریع‌تر از واکسن‌های سنتی طراحی و تولید کرد، که می‌تواند برای مقابله با ویروس‌های در حال تغییر سریع و در واکنش همه‌گیر بسیار مهم باشد.

واکسن‌های mRNA این پتانسیل را دارند که با تغییر mRNA، با سرعت بیشتری برای بیماری‌های مختلف یا انواع مختلف یک بیماری سازگار شوند. آنها همچنین می توانند به راحتی شخصی شوند تا مشخصات منحصر به فرد سرطان را در هر بیمار یا برای افراد مبتلا به بیماری های نادر هدف قرار دهند. این موارد استفاده از واکسن‌های mRNA به عنوان درمان شناخته می‌شوند، زیرا از عود بیماری در افراد مبتلا به بیماری‌های موجود جلوگیری می‌کنند.

واکسن‌های mRNA چه فرصت‌هایی برای آینده دارند؟

فراتر از مبارزه با تهدیدات در سطح همه گیر، فناوری mRNA فرصت های هیجان انگیزی را در درمان بیماری های غیر همه گیر ارائه می دهد.

در حال حاضر موضوعات زیادی در حال تحقیق هستند، اما امیدواری وجود دارد که در آینده بتوان از واکسن‌های mRNA برای آموزش سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی استفاده کرد. دولت با BioNTech برای اجرای آزمایش‌های بالینی واکسن‌های شخصی‌شده سرطان mRNA در بریتانیا همکاری کرده است و Moderna چندین واکسن سرطان در حال توسعه دارد.



Source link