بررسی اخیر رابطه بین مکمل کلاژن و سلامت اسکلتی عضلانی را بررسی می کند


کلاژن پروتئین ساختاری اولیه در بافت همبند است و تقریباً 25 درصد از پروتئین های بدن پستانداران را تشکیل می دهد. این ماده عمدتاً در پوست، مو، ناخن، غضروف، ماهیچه و استخوان یافت می شود. تغییرات در متابولیسم کلاژن ناشی از روند طبیعی پیری و سایر عوامل محیطی و هورمونی است. نشان داده شده است که مکمل با پپتیدهای کلاژن به حمایت از سلامت پوست و سایر تغییرات مرتبط با افزایش سن کمک می کند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مکمل کلاژن ممکن است به ارتقای یکپارچگی استخوان و سلامت مفاصل نیز کمک کند.

در مطالعات آزمایشگاهی، نشان داده شده است که مکمل با پپتیدهای کلاژن به تحریک تولید مولکول ماتریکس خارج سلولی در فیبروبلاست ها کمک می کند. مطالعات حیوانی نشان داد که مصرف خوراکی پپتیدهای کلاژن به افزایش فیبرهای کلاژن، تراکم و قطر فیبروبلاست کمک می کند. قطعات کلاژن به عنوان پیش ساز سنتز کلاژن در پوست و سایر بافت های همبند عمل می کنند. همچنین نشان داده شده است که کلاژن و قطعات آن باعث تمایز سلول های T تنظیمی و ماکروفاژهای M2 می شوند که به افزایش گردش پوست و بازسازی بافت سالم کمک می کنند.

مروری که اخیرا توسط کامپوس و همکارانش منتشر شده است، رابطه بالقوه بین مکمل کلاژن و سلامت اسکلتی عضلانی را بررسی کرده است. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که تلوپپتیدهای متقاطع C-پایانه از سطح کلاژن نوع II (CTX-II) ممکن است نشانگر زیستی برای تخریب غضروف مرتبط با فعالیت‌های شدید، ورزش‌های شدید و آسیب‌شناسی‌های اسکلتی عضلانی خاص باشد. یک مطالعه بالینی کنترل شده نشان داد که مکمل کلاژن به بهبود سطوح CTX-II و نشانگرهای مرتبط با پاسخ التهابی، آسیب عضلانی و عملکرد سلولی کمک می کند.

مکمل کلاژن همچنین ممکن است به حمایت از جنبه های خاصی از سلامت اسکلتی عضلانی کمک کند. یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، اثربخشی بالقوه مکمل پپتیدهای کلاژن را در زنان یائسه بررسی کرد. گروه درمان روزانه 5 گرم کلاژن به مدت 48 هفته دریافت کردند. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که شاخص‌های خاصی مرتبط با یکپارچگی و تشکیل استخوان از جمله پروپپتیدهای انتهایی پروکلاژن فسفاتاز نوع I (P1NP) بهبود یافته است. چندین مطالعه بالینی دیگر که در بزرگسالان جوان و مسن انجام شد، بهبود در قدرت عضلانی، توده عضلانی و پروتئین های مرتبط با الیاف انقباضی را گزارش کردند.

غضروف در بیشتر مفاصل بدن از کلاژن نوع II تشکیل شده است. مکمل کلاژن در برخی از مطالعات بالینی نشان داده است که به بهبود سفتی و تحرک مفاصل کمک می کند. همچنین نشان داده شده است که به بهبود و ثبات مفصل کمک می کند. علاوه بر این، در برخی از مطالعات بالینی، نمرات درد مرتبط با مفاصل در حضور مکمل‌های کلاژن بهبود می‌یابد.

در حالی که تحقیقات بیشتری به خصوص در محیط بالینی و با نتایج بالینی قابل تکرار مورد نیاز است، شواهد نشان می دهد که مکمل کلاژن ممکن است از جنبه های خاصی از سلامت پوست و یکپارچگی اسکلتی عضلانی حمایت کند. مکمل پپتید کلاژن ممکن است به حمایت از عملکرد مفاصل و سلامت عضلات و استخوان کمک کند.

توسط دکتر C. Ambrose، ND، MAT