سیاه سرفه چیست و چگونه می توانم از ابتلای فرزندانم به آن جلوگیری کنم؟ – آژانس امنیت سلامت انگلستان


پسر جوانی که روی مبل دراز کشیده است

سیاه سرفه که به سیاه سرفه نیز معروف است، یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است که عمدتاً ریه ها و مجاری هوایی را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و در حالی که می تواند یک بیماری بسیار ناخوشایند برای نوجوانان و بزرگسالان واکسینه شده مسن باشد، نوزادان جوانی که برای محافظت کامل از طریق واکسیناسیون بسیار کوچک هستند، در معرض خطر عوارض جدی یا به ندرت مرگ هستند. سیاه سرفه گاهی اوقات به عنوان سرفه 100 روزه شناخته می شود زیرا مدت زمان بهبودی آن طول می کشد.

علائم چیست؟

اولین علائم سیاه سرفه شبیه سرماخوردگی با آبریزش بینی و تب خفیف است. پس از حدود یک یا دو هفته، سرفه مشخصه با حملات کنترل نشده سرفه های شدید ایجاد می شود که می تواند چند دقیقه طول بکشد و گاهی اوقات باعث استفراغ می شود. سرفه اغلب یک شبه بدتر می شود. حملات سرفه می‌تواند باعث شود برخی از افراد در بین سرفه‌ها با نفس نفس زدن، صدایی متمایز «صدا» تولید کنند. نوزادان زیر 3 ماه که به طور کامل از طریق ایمن سازی محافظت نمی شوند، در معرض بالاترین خطر ابتلا به عوارض شدید از جمله توقف تنفس (آپنه)، کم آبی، ذات الریه یا تشنج هستند.

برای محافظت از کودکان خود در برابر سیاه سرفه چه کاری می توانید انجام دهید؟

بهترین دفاع این است که مطمئن شوید آنها کاملا واکسینه شده اند.

واکسن سیاه سرفه به عنوان بخشی از برنامه واکسیناسیون روتین دوران کودکی در بریتانیا تجویز می شود. نوزادان سه دوز در 8، 12 و 16 هفتگی (واکسن 6 در 1) دریافت می کنند، و سپس در 3 سال و 4 ماهگی، یک تقویت کننده دریافت می کنند. این سطح بالایی از محافظت در برابر بیماری های شدید را فراهم می کند.

همچنین برای زنان باردار مهم است که علیه سیاه سرفه، به طور ایده آل بین 20 تا 32 هفته بارداری، واکسینه شوند. واکسیناسیون زنان باردار این امکان را فراهم می‌کند که این محافظت به نوزاد متولد نشده آنها در رحم منتقل شود تا نوزادان در ماه‌های اول زندگی‌شان از بدو تولد محافظت شوند، قبل از اینکه بتوانند واکسن‌های خود را از 8 هفتگی دریافت کنند. واکسن ها را می توان از 16 هفتگی تزریق کرد و زنان بیش از 32 هفته تا زمان زایمان واجد شرایط هستند. نشان داده شده است که واکسیناسیون زنان باردار بیش از 90 درصد در پیشگیری از سیاه سرفه و بستری شدن در بیمارستان در نوزادان خردسال و پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

واکسن سیاه سرفه از اکتبر 2012 به طور گسترده در زنان باردار در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفته است و مطالعه MHRA روی حدود 20000 زن واکسینه شده منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) هیچ نگرانی ایمنی پیدا نکرد.

واکسیناسیون بسیار مهم است، زیرا سیاه سرفه می تواند به راحتی از طریق سرفه و عطسه پخش شود. اگر کودک شما به آن مبتلا شد، باید به مدت 48 ساعت پس از شروع آنتی بیوتیک از مدرسه یا مهد کودک دور بماند، یا اگر درمان را انجام نداده باشد، 3 هفته از شروع علائم خود را ترک کند.

سیاه سرفه چقدر شایع است؟

یکی از مسئولیت های UKHSA جمع آوری تعدادی از موارد بیماری های قابل اطلاع (از جمله سیاه سرفه) است و ما تجزیه و تحلیل روندهای محلی و ملی را به طور منظم منتشر می کنیم. در سال‌های پس از شروع نظارت، شاهد کاهش شدید موارد سیاه سرفه از سال‌های اوج بوده‌ایم که بیش از 100000 مورد در دهه 1950 بود.

سیاه سرفه یک بیماری دوره ای است که به طور منظم هر 3 تا 5 سال به اوج خود می رسد. متأسفانه در حال حاضر شاهد افزایش نرخ سیاه سرفه هستیم که به دنبال یک دوره طولانی مدت تعداد موارد بسیار کم به دلیل محدودیت‌ها و کاهش الگوهای اختلاط اجتماعی در طول همه‌گیری کووید-19 است. همانطور که محافظت در برابر واکسیناسیون در طول زمان کاهش می یابد، گردش عفونت در میان کودکان بزرگتر و بزرگسالان که تمایل به عفونت خفیف دارند رخ می دهد. اما این موارد خطر سرایت به نوزادان را افزایش می دهد که ممکن است بیماری شدیدی را تجربه کنند.

در حالی که سیاه سرفه می تواند در هر سنی ناخوشایند باشد، به ویژه برای نوزادان جوان بسیار جدی است. با اطمینان از دریافت واکسن سیاه سرفه در دوران بارداری و اینکه فرزندان شما کاملاً واکسینه شده اند – می توانید بهترین محافظت را در برابر این بیماری بالقوه خطرناک به آنها بدهید.

اگر مادران آینده به هفته بیستم بارداری خود رسیده باشند و مطمئن نباشند که واکسن زده اند یا خیر، می توانند با ماما یا جراحی عمومی خود تماس بگیرند.

والدین همچنین می‌توانند با اطمینان از دریافت واکسن‌های خود در زمان مناسب یا در صورت فراموش کردن واکسن، در اسرع وقت به محافظت از فرزندان خود کمک کنند. اگر مطمئن نیستید که فرزندتان تمام واکسیناسیون های معمول خود را انجام داده است، سوابق سلامت شخصی او (کتاب قرمز) را بررسی کنید یا با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

بیشتر خواندن

سیاه سرفه – NHS (www.nhs.uk)

بیماری های قابل اطلاع: مجموع سالانه تاریخی (www.gov.uk)

سیاه سرفه: کتاب سبز (www.gov.uk) – برای متخصصان سلامت



Source link