فاسئیت نکروزان – باکتری های گوشت خوار


مانند چیزی خارج از یک فیلم ترسناک، فاسیای نکروزان یک عفونت باکتریایی گوشتخوار است. اگرچه نادر است، اما این عفونت می‌تواند پوست، ماهیچه‌ها، چربی، اعصاب و رگ‌های خونی نزدیک زخمی که به آن حمله کرده است را از بین ببرد. اکثر موارد به صورت تصادفی رخ می دهند، اما آگاهی از این کابوس پزشکی ما را در مورد انتخاب های سلامتی و سبک زندگی خود آگاه و هوشیار نگه می دارد. 8 نوع باکتری وجود دارد که می تواند باعث فاسییت نکروزان شود که شامل گروه A می شود استرپتوکوک (همچنین باعث گلودرد استرپتوکوکی می شود) در کلبسی، کلستریدیوم، آئروموناس هیدروفیلا، اسینتوباکتر کالکواستیکوس (در موارد نادر) هموفیلوس آنفولانزا (بسیار کم یاب)، اشرشیاکلی (E. coli، مسئول مسمومیت غذایی) و استافیلوکوکوس اورئوس (همان باکتری که باعث عفونت استاف MRSA می شود).

فاشئیت نکروزان از طریق نیش حشره، سوختگی، بریدگی، خراش، زخم های جراحی یا سایر زخم های سوراخ شده از جمله زخم هایی که با استفاده از داروهای داخل وریدی ایجاد می شوند، وارد بدن می شود. انتشار عفونت بسیار نادر است، بنابراین مسری تلقی نمی شود. از آنجایی که بسیار نادر است، علائم لزوماً واضح نیستند. برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده ورود فاشئیت نکروزان به بدن باشد عبارتند از: داشتن چرک یا ترشح از ناحیه عفونی، داشتن زخم، تاول یا لکه های سیاه روی پوست، داشتن ناحیه قرمز/متورم پوست که به سرعت در حال گسترش است، تب، حالت تهوع. ، سرگیجه، تغییر رنگ پوست و خستگی. چند فاکتور سلامتی وجود دارد که می تواند فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دهد. اینها شامل سرطان، بیماری کلیوی، سیروز کبدی و دیابت است. برای برخی از افراد، این شرایط خاص سلامتی توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را به همان خوبی که می تواند مختل می کند

ما می‌توانیم اقدامات احتیاطی طبیعی را برای جلوگیری از فاسییت نکروزان انجام دهیم. مراقبت مناسب از زخم بسیار مهم است. مراقبت از بریدگی ها به محض وقوع و پوشاندن آنها باید انجام شود. تعویض باند و خشک نگه داشتن آنها باید به طور منظم انجام شود. استفاده از روغن پونه کوهی بر روی زخم‌ها می‌تواند به بدن کمک کند تا با برخی از رشته‌های باکتری که باعث فاسییت نکروزان می‌شوند، مبارزه کند. این امر به ویژه در مورد زخم هایی که در معرض آب غیربهداشتی قرار دارند صادق است. همانطور که گفته شد، پرهیز از آب عمومی در صورت داشتن زخم نیز ایده خوبی است. این شامل استخرهای عمومی، دریاچه ها، برکه ها و اقیانوس می شود. همچنین می توان از نقره کلوئیدی روی زخم استفاده کرد. یکی دیگر از درمان‌های طبیعی، درمان فشار منفی زخم (NWPT) نامیده می‌شود که به آن پانسمان خلاء می‌گویند. مایع را بیرون می کشد.

درمان فوری ضروری است زیرا فاسییت نکروزان می تواند منجر به شوک، نارسایی اندام ها و/یا سپسیس شود. علاوه بر این، جدیدترین داده‌ها نشان داده است که از هر 5 نفری که به فاسییت نکروزان مبتلا می‌شوند، 1 نفر به دلیل آن فوت کرده است. نادیده گرفتن روند بهبود زخم‌ها و قرار گرفتن خود در معرض باکتری‌ها در حال بهبودی، خطری است که هیچ‌کس نباید آن را بپذیرد. در اسرع وقت همیشه از زخم ها مراقبت کنید. اقلامی مانند تیغ یا سوزن را که می تواند شما را در معرض بریدگی ها و سوراخ های حامل باکتری قرار دهد به اشتراک نگذارید. مهم نیست که چقدر به کسی نزدیک باشید، خطر بسیار زیاد است. ما شستن دست‌ها را یاد گرفته‌ایم و برای مراقبت صحیح از زخم‌هایمان باید همین‌طور گفت.

فاشئیت نکروزان: همه آنچه که باید بدانید | CDC

فاشئیت نکروزان: یک بررسی جامع – PMC (nih.gov)

فاسییت نکروزان – StatPearls – قفسه کتاب NCBI (nih.gov)

مفاهیم فعلی در مدیریت فاسییت نکروزان – PMC (nih.gov)

همه مناسب

دکتر مگان جانسون مک کالو صاحب یک استودیوی تناسب اندام در Oceanside CA به نام Every BODY’s Fit است. او دارای دکترا در سلامت و عملکرد انسانی، کارشناسی ارشد در تربیت بدنی و علوم بهداشت، و او یک مربی و مربی ارشد NASM است. او همچنین یک بدنساز طبیعی حرفه ای، مدل تناسب اندام، مربی سلامتی و مربی ورزش گروهی AFAA است. او همچنین 6 کتاب در آمازون دارد.