بر اساس بررسی اخیر، نقش حمایتی پروبیوتیک ها بر محور روده-مغز و سلامت خلق و خو


تداخل دو طرفه بین میکروبیوم روده و مغز که محور روده-مغز نامیده می شود، فرآیند پیچیده ای است که بر بسیاری از سیستم های بدن تأثیر می گذارد. در حالی که آسیب شناسی روانی در مغز هنوز به طور کامل شناخته نشده است، شواهد بالینی نشان می دهد که یک میکروبیوم سالم روده ممکن است به حمایت از بسیاری از جنبه های سلامت خلق و خو و عملکرد مغز کمک کند.

یک مقاله مروری که اخیراً توسط Varesi و همکارانش منتشر شده است، یافته‌های جدیدی را در مورد نقش میکروبیوم روده و محور روده-مغز بر سلامت کلی خلق و خوی بررسی کرده است. نویسندگان بیوشیمی بالقوه درگیر را توصیف می کنند. در افراد سالم، متابولیت‌های میکروب‌های روده، از جمله اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs)، ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه، به حمایت از سلامت اپیتلیال روده و هموستاز مغز کمک می‌کنند. در افرادی که ممکن است از اختلالات خلقی مانند افسردگی، تغییر در ایمنی روده و افزایش فعالیت سیتوکین های پیش التهابی (مثلاً اینترلوکین) رنج ببرند. [IL]-6، TFN-α، و اینترفرون-γ) مشاهده شده است. التهاب عصبی، کاهش نوروتروفین ها (به عنوان مثال، فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز [BDNF]و افزایش نفوذپذیری روده ممکن است به طور بالقوه در این جمعیت بیمار نقش داشته باشد.

در چندین مطالعه، پارامترهای خاصی مرتبط با التهاب و افزایش نفوذپذیری روده با بروز افسردگی مرتبط است. اینها عبارتند از IL-6، زونولین، پروتئین اتصال دهنده لیپوپلی ساکارید (LPS)، پروتئین واکنشی C (CRP) و پروتئین اتصال دهنده به اسید چرب روده (I-FABP). I-FABP در طی آسیب مخاط روده آزاد می شود.

ترکیب میکروبی روده ممکن است با جنبه های خاصی از سلامت مغز و خلق و خوی مرتبط باشد. به عنوان مثال، کاهش جمعیت Firmicutes و افزایش Bacteroidetes و Proteobacteria در مواردی از اختلال افسردگی اساسی (MDD) مشاهده شده است.

مطالعات بالینی نشان می دهد که تجویز پروبیوتیک ممکن است به ارتقاء ترکیب میکروبی سالم روده کمک کند و ممکن است به حمایت از پاسخ بدن به اختلالات خلقی مانند اضطراب عمومی و افسردگی کمک کند. پروبیوتیک ها ممکن است از طریق مسیرهای عصبی، متابولیکی، عصبی غدد درون ریز و بیوشیمیایی ایمنی بر سلامت خلق و خو و عملکرد عصبی و مغز تأثیر بگذارند. آنها همچنین ممکن است از تولید انتقال دهنده های عصبی، یک پاسخ التهابی سالم و بیان سالم سطوح BDNF حمایت کنند. علاوه بر این، متابولیت های SCFA نقش مهمی در حمایت از التهاب طبیعی و محور روده-مغز ایفا می کنند.

چندین مطالعه بالینی تصادفی شده در انتشارات Varesi و همکارانش، کارایی سویه‌های حاصل از بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس جنس، یا ترکیبی از این دو، با طول مطالعه معمولی بین چهار تا نه هفته. در مقایسه با دارونما، بهبود در افسردگی و نمرات کیفیت زندگی و پارامترهای مرتبط با التهاب، عملکرد مغز و سلامت روده مشاهده شد. اینها شامل بهبود سطح BDNF، فعالیت IL-6، واکنش لیمبیک و CRP با حساسیت بالا است. با این حال، قبل از نتیجه گیری بالینی به داده های بیشتری نیاز است. به ویژه، مطالعات بزرگتر با نتایج اولیه قابل تکرار و دوز استاندارد مورد نیاز است. شواهد نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است به جنبه های خاصی از سلامت مغز کمک کنند. آنها همچنین ممکن است به حمایت از پاسخ التهابی، سلامت سد روده و عملکرد شناختی کمک کنند.

توسط دکتر C. Ambrose، ND، MAT