حقایقی درباره نوع جدید کووید


آیا کووید تمام شده است؟ ما آرزو.

احتمالاً شما نیز مانند ما، مغز خود را حول این واقعیت پیچیده‌اید که کووید – و انواع این ویروس – هنوز در اطراف هستند.

و متاسفانه موارد کووید در حال افزایش است.

داده‌های اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گزارش داد که تقریباً 35000 نفر در ایالات متحده با کووید در هفته 24 دسامبر در بیمارستان بستری شدند. این افزایش بیش از 20 درصدی نسبت به هفته قبل است. و نرخ مرگ و میر کووید 12.5 درصد از 11 نوامبر تا 30 دسامبر افزایش یافته است.

نوع جدید کووید

آخرین نوع کووید، JN. 1، ممکن است پشت شدت گسترش اخیر باشد. داده‌های CDC نشان می‌دهد که JN.1 حدود 6 از 10 نوع کووید در گردش را به خود اختصاص می‌دهد، که نسبت به تخمین زده شده 4 از 10 دو هفته قبل افزایش یافته است.

محققان ماه هاست که نوع جدید کووید را دنبال می کنند. رشد مداوم آن ممکن است به این معنی باشد که در مقایسه با انواع قبلی، انتشار آن آسان تر است یا در حمله به سیستم ایمنی بهتر است. و این فقط ایالات متحده نیست – عفونت های ناشی از JN. 1 در سراسر جهان در حال افزایش است.

با وجود افزایش موارد در ایالات متحده، CDC گفت هیچ مدرکی دال بر JN وجود ندارد. نوع 1 باعث بیماری شدیدتر یا علائم متفاوت می شود و تعداد مرگ و میر و بستری شدن کووید در بیمارستان در مقایسه با ژانویه 2023 همچنان کمتر است.

بخوانید: آیا در معرض خطر بالای بیماری شدید ناشی از کووید-19 هستید؟ >>

واکسن ها می توانند به محافظت در برابر نوع جدید کووید کمک کنند

دکتر سرنگ در دست دارد، نزدیک بیمار نشسته است

iStock.com/آندری شیشل

بهترین راه برای ایمن نگه داشتن خود و عزیزانتان، دریافت واکسن به روز کووید است. ویروس‌ها قابلیت تغییر دارند، اما به‌روز ماندن با واکسن‌هایتان به‌طور قابل‌توجهی احتمال بیماری شدید یا مرگ بر اثر کووید را کاهش می‌دهد.

CDC گفت واکسن های فعلی برای محافظت در برابر بیماری های جدی و مرگ ناشی از JN کار می کنند. 1 نوع و همه انواع کووید.

بخوانید: برای محافظت از خود و عزیزانتان انتخاب کنید: در برابر کووید واکسینه شوید >>

CDC گزارش می دهد که کمتر از 2 نفر از هر 10 نفر در ایالات متحده آخرین واکسن کووید را دریافت کرده اند. و تنها حدود 4 نفر از هر 10 بزرگسال 65 سال و بالاتر واکسن به روز شده را دریافت کرده اند. اما برای بدست آوردنش دیر نیست. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد به روز شدن واکسن کووید خود صحبت کنید یا یک داروخانه در نزدیکی خود برای دریافت واکسن پیدا کنید.

همچنین می‌توانید با پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی، شستن مکرر دست‌ها و دوری از افرادی که ممکن است بیمار باشند، از خود در برابر کووید محافظت کنید.

اگر با کسی که کووید دارد قرار گرفتید، تست کووید بدهید، در صورت داشتن علائم، خود را ایزوله کنید و اگر مجبورید در اطراف مردم باشید، از ماسک استفاده کنید.

همه ما آرزو می کنیم که کووید تمام شود، اما حقیقت این است که اینطور نیست. واکسیناسیون هنوز بهترین راه برای محافظت در برابر بیماری جدی – یا مرگ – ناشی از کووید است.

از مقالات سایت شما

مقالات مرتبط در سراسر وب



Source link